Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En lyckad kombination

Det är inte många biltillverkare som lyckats kombinera en bra miljömotor med en bra automatväxellåda. Men Renault har grejat det - i en rymlig Mégane-kombi och till ett humant pris.

En miljödeklarerad och generöst bakad fralla från Renault, kryddad med EDC. Vi lyfter på baskern för Mégane 1,5 dCi. Foto: Rolf Gildenlöw

En miljödeklarerad och generöst bakad fralla från Renault, kryddad med EDC. Vi lyfter på baskern för Mégane 1,5 dCi. Foto: Rolf Gildenlöw

Foto: Rolf Gildenlˆw

Stockholm (TT Spektra)2011-05-25 03:00

Momentomvandlaren i en konventionell automatväxellåda slirar bort alldeles för mycket energi för att tekniken ska platsa i en modern bil som vill in under den svenska 120-gramsgränsen. Ett villkor för att bli klassad som miljöbil och få tillgång till statliga skattesubventioner. Några tillverkare erbjuder en steglös transmission (CVT) medan andra låter en robot sköta växlingarna (EGS).

Ingen av dem har blivit någon riktig succé.

Två i en
Så det är växellådan med dubbelkoppling som branschen nu satsar på. Det är, enkelt uttryckt, två manuella växellådor sammanbyggda till en som turas om att växla. Med automatik eller manuell hantering, allt enligt förarens önskemål. Och utan effektförluster.

En sådan sitter i vår provbil, en Renault Mégane i kombiutförande. Rymlig, snygg och snål på bränsle. Den klarar med god marginal miljöbilsgränsen och är överlag en positiv bekantskap till ett konkurrenskraftigt pris.

Visserligen lite plastig, lite bullrig och lite franskt avig. Fast bara lite.

Instrumentpanelen andas lågbudget och den digitala hastighetsmätaren verkar bedagad i en tid då till och med den analoga klockan kommer tillbaka i kupén. Och knapparna till farthållare och radio får man till en början leta efter. Men man vänjer sig.

Man får avstå från de största kaffemuggarna vid hamburgerkedjans drive-in - de får helt enkelt inte plats i gluggen bakom växelspaken.

Gapar stort
Den elektromekaniska styrningen var ett elände när den först dök upp i förra generationens Mégane, men i dag hänger den med bra och ger fullt acceptabel styrkänsla.

Den morrar lite ilsket när den är kall, 1,5-litersdieseln, men tystnar så fort arbetstemperaturen stiger. Då överröstas den i stället av ljudet från hjulen. Lite av medaljens baksida när det gäller lättrullande däck.

Den smäckra formen gör att bilen inte ser lika rymlig ut som den faktiskt är. Bagageutrymmet gapar större än alla våra jämförelsebilar. 1 600 liter med fällda baksäten utmanar ju storebror Laguna.

203 000 kronor för den här rymliga och rätt välutrustade kombin är lockande, särskilt med den smarta växellådan. Den växlar inte riktigt lika elegant som Volkswagens DSG, men får den manuella lådan att kännas stenålders. Fast vill du spara drygt 12 000 kronor så finns det en sådan som alternativ.

En del av de pengarna skulle jag i så fall satsa på parkeringsradar bak. För sikten bakåt är rätt dålig.

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 1,5-liters diesel med start/stopp

Växlar: 6-stegad EDC (dubbelkoppling)

Tjänstevikt: 1 360 kg

Maxlast: 482 kg

Max släpvagnsvikt: 1 300 kg

EKONOMI Betyg: 4

Pris från: 203 000 kr

Skatt: 1 168 kr (skattebefriad i 5 år)

Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET Betyg: 3

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 6

Aktiva nackskydd: Nej

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 4

Bränsleförbrukning: 0,44 l/mil

CO2-utsläpp: 114 g/km

KOMFORT Betyg: 3

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 524-1 600 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektromekanisk


PRESTANDA
Betyg: 3

Toppfart: 190 km/t

Effekt: 110 hk vid 4 000 varv/min

Vridmoment: 240 Nm vid 1 750 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 12,1 s

HELHETSBETYG: 3

PLUS

Bra säkerhetsnivå. Bränslesnål och miljöbilsklassad. Rymlig. Vettigt pris.

MINUS

Lite väl mycket buller från hjulen. Spretig instrumentering. Plastig interiör.

VW Golf Variant Bluemotion DSG

105 hk. Pris: 234 400 kr. CO2-utsläpp: 109 g/km.

n Klassledaren, trots högt pris. Men VW har också bästa andrahandsvärdet. DSG-lådan jobbar snyggare än Renaults EDC. Inte lika rymlig som Mégane.

Skoda Octavia Combi Greenline

105 hk. Åris: 198 200 kr. CO2-utsläpp: 109 g/km.

n I grunden samma motor som i VW Golf Bluemotion men här går det tyvärr inte att få DSG-växellåda utan att koldioxidutsläppen ramlar över miljöbilsgränsen.

Ford Focus 1,6 TDCi Kombi

115 hk. Pris: 222 000 kr. CO2-utsläpp: 109 g/km.

n Helt ny upplaga som just nått butikerna. Inte lika rymlig som Renault men med högre kvalitetskänsla och klassens bästa säkerhetspaket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om