Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Efterlängtad kombi får toppbetyg

Det tog dryga sju år att få fram ersättaren till Elantra Kombi, men nu är den äntligen här - Hyundai i30 CW. Med den här skapelsen i bilhallarna räknar Hyundai i Sverige med att 2008 ska bli märkets bästa år hittills. Tuffaste konkurrensen lär komma från kusinen Kia Cee'd SW.

Lastbar och prisvärd. Hyundai i30 Combi Wagon är märkets första kombibil sen Elantra Kombi gick i graven vid millennieskiftet.

Lastbar och prisvärd. Hyundai i30 Combi Wagon är märkets första kombibil sen Elantra Kombi gick i graven vid millennieskiftet.

Foto: Rolf Gildenlöw

STOCKHOLM (TT SPEKTRA)2008-04-21 10:04

Att plocka marknadsandelar i kombilandet Sverige utan att ha en kombi i sortimentet är en näst intill hopplöst uppgift. Inte undra på att den svenske importören längtat efter det här och fick stå först i kön när bilarna rullade av monteringsbandet.
De första exemplaren hämtas ifrån Korea men från och med nästa år byggs de på mycket närmare håll - i en sprillans ny tjeckisk fabrik.
Bilbyggarjätten Hyundai bestämde sig redan i fjol för att börja numrera sina modeller i stället för att sätta namn på dem. Först ut var Hyundai i30, som hör hemma i den så kallade Golf-klassen och som ersätter Elantra. Sen kom minstingen Hyundai i10 som ersätter lilla Atos. Hyundai i20, i40 och i50 står på tur.

Fyra stjärnorHyundai i30 är välutrustad redan i grundutförandet och den tjänade faktiskt ihop till fem stjärnor i EuroNCAP:s krocktest - men fick ett litet avdrag för att förarens högra knä slog i mittkonsolen, som inte ansågs tillräckligt mjuk. Den lilla bristen fick som ödesdiger följd att bilen i sammanräkningen hamnade precis under gränsen för högsta betyg.
Något avdrag för att bilen saknar strålkastarrengörare får man inte av EuroNCAP - men av mig!
Hyundai slåss närmast med Kia om att ge de bästa garantierna. Till i30 hör nio års kvalitetsgaranti (som inkluderar tre års fabriksgaranti), nio års elektronikgaranti, tio års rostskyddsgaranti, och tre års garanti på lack och vagnskada.
Två bensinmotorer (126 och 143 hk) plus två dieslar (115 respektive 140 hk) finns att välja mellan från start. I vår provbil sitter det bästa alternativet, den mindre dieseln som är fullt tillräcklig, tyst och snål. Man åker ledigt och lätt under halvlitern per mil. Och man åker bra - i30 CW (Combi Wagon) är en synnerligen prisvärd familjebil.

RymligHyundai i30 CW är en futtig centimeter längre än Kia Cee'd SW (Sport Wagon) men hela fem centimeter längre mellan hjulaxlarna. Det ger mycket bra och väldisponerade innerutrymmen. Bilen har faktiskt mer plats för benen både fram och bak än exempelvis Volvo V50 och Saab 9-3 Kombi.
Men den släpper in mera vägljud. Svensk grov asfalt borde finnas på åtminstone en del av biltillverkarnas testbanor. 15-tumshjul är standard och är att rekommendera. På provbilen sitter 16-tumshjul men även 17-tummare finns som tillval. Glöm dem!
Glöm heller inte att tjata om strålkastarrengörarna - en vacker, förlåt regnig dag, trillar polletten ner även hos Hyundai.

Fakta/Hyundai i30 CW
Motor: 4-cylindrig tvärställd dieselmotor med common rail, 1 582 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 115 hk (85 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 255 Nm vid 1 900 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben och skruvfjädring, individuell hjulupphängning bak med multilink och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med el-servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 448, bredd 178, höjd 157, axelavstånd 270 cm. Tjänstevikt 1 520 kg, totalvikt 1 920 kg, bagagevolym 415-1 395 liter, släpvagnsvikt 1 400 kg.

Hyundai i 30 CW
Pris: 174 900 kronor
Bränsleförbrukning: 4,9 l/100 km

Utsläpp CO2: 128

EKONOMI ++++ Bra pris, låga driftskostnader och generösa garantier.
SÄKERHET ++++ Fyra stjärnor i EuroNCAP. Inga strålkastarrengörare.
KOMFORT +++ Rymlig. Bra sittkomfort. Något bullrig på grov asfalt.
KÖREGENSKAPER +++ Pålitligt uppträdande. Lite sävlig styrning.
MILJÖ ++++ Låg förbrukning och låga utsläpp. Kvalar nästan in som miljöbil.

HELHETSBETYG ++++

Konkurrenter i klassen:
Kia Cee'd 1,6 CRDI SW, Peugeot 307 Hdi Kombi , Ford Focus TDCi Kombi, Skoda Octavia Combi TDI.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om