Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dubbelt upp för Tan

För en månad sedan fick den australiske illustratören och författaren Shaun Tan ta emot en Oscar. För sin nydanade och ömsinta bildvärld får han nu dessutom årets Alma-pris.

Foto: -

Stockholm (TT Spektra)2011-03-30 03:00

Nog för att han har fått fina priser även tidigare men den senaste månaden måste ändå sägas vara i särklass för den 37-årige, lågmälde australiern. När TT Spektra når honom i hemmet i Melbourne sitter han uppkopplad mot webbutsändningen från Vimmerby i Småland.

Bara ett par timmar tidigare har han fått beskedet, och bara några mil från honom bor en annan Alma-pristagare, Sonya Hartnett.

- Jag antar att jag borde ringa henne nu.

Shaun Tan visste att han var nominerad men trodde sig inte ha en chans. Han har lite svårt att smälta sitt andra storpris på bara en månad.

- Det känns nästan förhastat, men jag är lycklig över att behöva acceptera det.

Tio års arbete
Sin Oscar fick han för bästa animerade kortfilm, "The lost thing", en femton-minuters-film som han arbetat med av och till under tio år. Filmen är baserad på hans bok med samma titel och som vanligt är alla teckningar är gjorda för hand.

I Australien är Shaun Tan ett välkänt namn, och genom priset hoppas han få fler läsare världen över. Europeiska förlag har framför allt givit ut hans "Ankomsten", hans enda titel även på svenska. "Ankomsten" är en ordlös, surrealistisk bildberättelse om en ensam man som kommer till ett nytt land utan att kunna språket.

I fem år arbetade Shaun Tan med boken vars historia är inspirerad av immigrantöden från alla tider och vars huvudpersoner visar varandra en nästan ömsint omsorg även som främlingar.

- Man kan tycka att många av hans berättelser är mörka, att de handlar mycket om främlingskap, men samtidigt finns det en väldig värme och tilltro till något bättre, säger Alma-juryns ordförande, Larry Lempert, som menar att Shaun Tans bilder "öppnar helt nya världar".

Stark bild av längtan
Ett uppslag i "Ankomsten" visar 60 små teckningar av olika molnformationer som mannen, flyktingen ser under båtresan till det främmande landet. Origamifågeln som han viker till sin lilla dotter innan han lämnar henne förökar sig ibland till en flock som intar hela himlen och blir till en stark bild av faderns och dotterns längtan.

- Jag försöker komma närmare verkligheten genom att rita dit något främmande. Det räcker inte med att avbilda något som det ser ut, då utesluter man alla andra sätt som det hade kunnat se ut på, sade Shaun Tan till TT Spektra i våras.

- Om det vi ser och läser känns välbekant stänger vi av oss själva. Om man gör det lite annorlunda väcker man folk i stället.

Shaun Tan säger sig vara extra glad över att få ett skandinaviskt pris, inte minst eftersom hans fru är finska. Men också för att han tycker sig se att Alma-prisets jury har integritet.

Vad ska du göra för pengarna?

- Just nu bor jag och min fru utan någon egen lägenhet, så det vore fint att investera i det. Men jag måste nog tänka lite mer på den här frågan.

n Uppväxt: I en förort norr om Perth, ett hörn av Australien som han beskriver som fruktansvärt isolerat, inklämt mellan havet och en vidsträckt öken.

n Bor: I Melbourne med sin finska fru.

n Böcker: Har givit ut sju böcker, varav "Ankomsten" som finns på svenska är den mest spridda. Han senaste, "Sagor från yttre förorten" är hans mest självbiografiska och kommer på svenska i höst.

n Film: Fick nyligen en Oscar för den animerade kortfilmen "The lost thing", baserad på hans bok med samma titel. Shaun Tan gör alla sina teckningar för hand.

n Ur Alma-juryns motivering: "Bakom ett överdåd av minutiöst detaljerade bilder, av civilisationskritik och historia i symbolisk gestaltning finns en påtaglig värme. Människan är alltid närvarande och Shaun Tan gestaltar såväl vårt sökande som vårt utanförskap. Han förenar briljant magiskt berättande med djup humanism."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om