Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Cabb för hela året

Många lyckliga ägare till en cabriolet börjar nu fundera på avställning och vinterförvaring. Men en Mercedes E350 CGI för 600 000 kronor ska förstås funka året runt.

V6-motorn på 3,5 liter och 306 hästkrafter ska enligt Mercedes-broschyren dra 0,75 liter milen men i registreringshandlingarna står det 0,88. Och i verkligheten drar den 0,98 liter milen. Men för en så kraftfull maskin i en så tung bil är det fortfarande rätt imponerande.

V6-motorn på 3,5 liter och 306 hästkrafter ska enligt Mercedes-broschyren dra 0,75 liter milen men i registreringshandlingarna står det 0,88. Och i verkligheten drar den 0,98 liter milen. Men för en så kraftfull maskin i en så tung bil är det fortfarande rätt imponerande.

Foto: Rolf Gildenlˆw

Stockholm (TT Spektra)2011-10-19 03:00

Grundpriset på Mercedes E350 CGI Cabriolet är knappt 542 000 kronor, men det behövs inte många kryss i tillbehörslistan för att den här kärran ska trilla över 600 000-strecket. Enbart läderklädseln i vår bil kostar tillsammans med stöldskyddspaket och Distronic-paket (diverse säkerhetssystem) runt 50 000 kronor.

Och ska man åka öppet en månad extra på våren och en månad extra på hösten så är airscarf och aircap självklar extrautrustning. Det förstnämnda blåser varmluft från framstolarnas nackskydd och det sistnämnda lyfter fartvinden över de åkandes huvuden. Tillsammans kostar det drygt 14 000 kronor.

Riktig cabb
Mercedes E350 CGI är en riktig cabriolet, det vill säga med tygsufflett i stället för hopvikbart plåttak. Det blir inte lika väl ljudisolerat men det är också en del av charmen. Det ska ju kännas att man åker cabriolet även när taket är på.

Långt ifrån alla cabrioleter är snygga - det tycks vara svårt att få ihop harmoniska linjer och ett fällbart tak i tyg - men det här är faktiskt en rätt vacker bil även med "mössan" på. Så snygg är den att jag bara efter några kvarters körning från generalagentens garage, vid ett tillfälligt trafikstopp, blir upphunnen av en andfådd medelålders herre som vill köpa bilen. På stående fot!

Om det blivit affär hade han fått en eldopalröd vagn med 18-tums AMG-fälgar och en bensineldad V6-motor på 306 hästkrafter, standardutrustad med en 7G-Tronic automatväxellåda.

Stjäl utrymme
Cabrioleten är liksom coupémodellen en knapp decimeter kortare mellan hjulaxlarna än vanliga E-Klass och följaktligen också trängre i baksätet och 150 liter snålare i bagagerummet. Med nedfälld sufflett försvinner ytterligare 90 liters lastkapacitet. Men för att vara en cabriolet bjuder bilen ändå på rätt generösa utrymmen. Och apropå suffletten så behöver man inte stanna för att stänga eller öppna den - mekanismen kan aktiveras i hastigheter upp till 40 kilometer i timmen.

Smart lösning
En av nackdelarna med sådana här vagnar utan den traditionella mittstolpen i sidan är att det krävs en viss akrobatik för att nå bilbältet. Det har man hos Mercedes löst med en liten elektronisk arm som skjuter fram bältet när startnyckeln sätts i. Smart, märkets kundkrets är ju inte direkt purung.

Men det är kunder som har råd att vårda ett sådant här ekipage mot vägsalt och vintersmuts och för vilka sommaren sista suck inte gäller i en Mercacabb.

ALLMÄNT

Motor: Sexcylindrig 3,5-liters bensinmotor med start/stopp

Växlar: Automat, 7

Tjänstevikt: 1 790 kg

Maxlast: 470 kg

Max släpvagnsvikt: 1 800

EKONOMI Betyg: 3

Pris från: 541 900 kr

Skatt: 2 120 kr

Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 30 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 7 + roll over-skydd

Aktiva nackskydd: Fram

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 2

Bränsleförbrukning: 0,88 l/mil

CO2-utsläpp: 208 g/km

KOMFORT Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 300-390 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Hydraulisk


PRESTANDA
Betyg: 4

Toppfart: 250 km/t

Effekt: 306 hk vid 6 400 varv/min

Vridmoment: 365 Nm vid 3 000 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 6,8 s

HELHETSBETYG: 3

PLUS

Fullvuxen cabriolet både vad gäller utrymmen och prestanda. Hög åkkomfort. Varmluftsfläkt i nackskydden (kostar extra). Högt andrahandsvärde.

MINUS

Dyr både i inköp och drift. Cabriolet-modellen ej krocktestad i Euro NCAP. Snål nybilsgaranti.

BMW 630i Cabriolet

765 000 kr. 272 hk. CO2-utsläpp: 198 g/km.

3,0-liters sexcylindrig radmotor. Bakhjulsdriven. Något större och exklusivare än Mercedes men likvärdiga prestanda.

Audi A5 3,2 FSI Cabriolet

483 800 kr. 265 hk. CO2-utsläpp: 199 g/km.

3,2-liters V6-motor. Framhjulsdriven (går även att få med fyrhjulsdrivning). Något nättare i formatet än Mercedes men likvärdiga prestanda.

Chrysler Sebring Cabriolet

314 900 kr. 186 hk. CO2-utsläpp: 248 g/km.

2,7-liters V6-motor som även kan köras på etanol. Framhjulsdriven. Störst till omfånget men minst effekt och lägsta pris i det här sällskapet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om