Grundpriset på Mercedes E350 CGI Cabriolet är knappt 542 000 kronor, men det behövs inte många kryss i tillbehörslistan för att den här kärran ska trilla över 600 000-strecket. Enbart läderklädseln i vår bil kostar tillsammans med stöldskyddspaket och Distronic-paket (diverse säkerhetssystem) runt 50 000 kronor.
Och ska man åka öppet en månad extra på våren och en månad extra på hösten så är airscarf och aircap självklar extrautrustning. Det förstnämnda blåser varmluft från framstolarnas nackskydd och det sistnämnda lyfter fartvinden över de åkandes huvuden. Tillsammans kostar det drygt 14 000 kronor.
Riktig cabb
Mercedes E350 CGI är en riktig cabriolet, det vill säga med tygsufflett i stället för hopvikbart plåttak. Det blir inte lika väl ljudisolerat men det är också en del av charmen. Det ska ju kännas att man åker cabriolet även när taket är på.
Långt ifrån alla cabrioleter är snygga - det tycks vara svårt att få ihop harmoniska linjer och ett fällbart tak i tyg - men det här är faktiskt en rätt vacker bil även med "mössan" på. Så snygg är den att jag bara efter några kvarters körning från generalagentens garage, vid ett tillfälligt trafikstopp, blir upphunnen av en andfådd medelålders herre som vill köpa bilen. På stående fot!
Om det blivit affär hade han fått en eldopalröd vagn med 18-tums AMG-fälgar och en bensineldad V6-motor på 306 hästkrafter, standardutrustad med en 7G-Tronic automatväxellåda.
Stjäl utrymme
Cabrioleten är liksom coupémodellen en knapp decimeter kortare mellan hjulaxlarna än vanliga E-Klass och följaktligen också trängre i baksätet och 150 liter snålare i bagagerummet. Med nedfälld sufflett försvinner ytterligare 90 liters lastkapacitet. Men för att vara en cabriolet bjuder bilen ändå på rätt generösa utrymmen. Och apropå suffletten så behöver man inte stanna för att stänga eller öppna den - mekanismen kan aktiveras i hastigheter upp till 40 kilometer i timmen.
Smart lösning
En av nackdelarna med sådana här vagnar utan den traditionella mittstolpen i sidan är att det krävs en viss akrobatik för att nå bilbältet. Det har man hos Mercedes löst med en liten elektronisk arm som skjuter fram bältet när startnyckeln sätts i. Smart, märkets kundkrets är ju inte direkt purung.
Men det är kunder som har råd att vårda ett sådant här ekipage mot vägsalt och vintersmuts och för vilka sommaren sista suck inte gäller i en Mercacabb.