Bussen kommer
Familjebussen har varit satt på undantag i några år men är nu snabbt på väg tillbaka. Fast med dvd-spelare och bildskärmar i baksätet på Peugeot 5008 är det nästan roligare att vara passagerare.
Foto: Rolf Gildenlöw
Den upphöjda förarpositionen ger en bra överblick - möjligen också en känsla av att sitta lite säkrare - och den bussliknande rattvinkeln är numera ett minne blott. Bilen kan extrautrustas med head up display som definitivt ger en extra säkerhet eftersom du som förare inte behöver ta blicken från vägen. Hastighet och annan information projiceras i vindrutan.Om all annan telematikteknik som kan tillföras den här bilen kan väl sägas att den nog snarare distraherar än informerar föraren. Det är allt från mp3-kompatibel cd-radio, bluetooth och usb-anslutningar, 30 gb hårddisk, dvd-spelare, jukeboxfunktion och mycket annat. Två sjutums färgskärmar i framstolarnas nackskydd och två eller flera trådlösa hörlurar kan kopplas individuellt till ljud-, dvd- och spelanläggningar. Det går även att få trådlös internetanslutning till alla i bilen.Frågan är ju om någon kommer att vilja köra nya Peugeot 5008 - alla vill väl åka i baksätet?Dyr automat
Fyra olika motorer finns för närvarande att välja på. Två bensin- och två dieselmotorer. Den minsta dieseln är på 1,6 liter och ger 110 hästkrafter medan den större 2,0-liters dieseln är på 150 hästkrafter. Bensinmotorerna är på 1,6 liter och ger 120 hästkrafter respektive 156 hästkrafter, och det är den sistnämnda maskinen som sitter i vår provbil.Personligen skulle jag välja 150-hästarsdieseln, som dock är nästan 30 000 kronor dyrare än provbilen. Å andra sidan kostar automatväxellådan bara hälften så mycket som den gör till bensinturbon, där det kostar 16 000 kronor extra att slippa växla manuellt.Men så är det också en låda från Porsche.
Fakta/Peugeot 5008 1,6 Turbo
BETYG: 2 av 5 RESULTAT: 39 av 50 poängALLMÄNT 8 av 10Tjänstevikt (kg) 1 565Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg)1 500/1 275Drivning FramVäxlar M6Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 598/bensinMaxlast (kg) 660PRESTANDA 7 av 8Effekt (hk) 156Vridmoment (Nm/varv) 240/1 4000-100 km/t på (sek) 9,7Vändcirkel (m) 11,8KOMFORT 8 av 10Fällbart ryggstöd bak 60/40Ställbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 830-1 754Luftkonditionering ACCStyrservo Hydraulisk
SÄKERHET 8 av 103-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar/krockgardiner 6 (krockgardin till tredje sätesraden)Fästen barnstol IsofixAntisladdsystem JaAktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nejMILJÖ 2 av 4CO2 (g/km) 167Bränsleförbrukning (l/100 km) 7,1EKONOMI 6 av 8Pris på gatan (kr) 214 990Skatt (kr) 1 365Serviceintervaller (mil/år) 2 000/2Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat) 6 252Strålkastare (kr, komplett) 3 521PLUSRymlig, praktisk och flexibel. Sjusitsig. Hög komfort. Vettigt pris.MINUSDiesel bättre val. Något sidvindskänslig. Svindyr automatlåda till bensinmotorn.
BETYG: 2 av 5 RESULTAT: 39 av 50 poängALLMÄNT 8 av 10Tjänstevikt (kg) 1 565Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg)1 500/1 275Drivning FramVäxlar M6Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 598/bensinMaxlast (kg) 660PRESTANDA 7 av 8Effekt (hk) 156Vridmoment (Nm/varv) 240/1 4000-100 km/t på (sek) 9,7Vändcirkel (m) 11,8KOMFORT 8 av 10Fällbart ryggstöd bak 60/40Ställbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 830-1 754Luftkonditionering ACCStyrservo Hydraulisk
SÄKERHET 8 av 103-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar/krockgardiner 6 (krockgardin till tredje sätesraden)Fästen barnstol IsofixAntisladdsystem JaAktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nejMILJÖ 2 av 4CO2 (g/km) 167Bränsleförbrukning (l/100 km) 7,1EKONOMI 6 av 8Pris på gatan (kr) 214 990Skatt (kr) 1 365Serviceintervaller (mil/år) 2 000/2Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat) 6 252Strålkastare (kr, komplett) 3 521PLUSRymlig, praktisk och flexibel. Sjusitsig. Hög komfort. Vettigt pris.MINUSDiesel bättre val. Något sidvindskänslig. Svindyr automatlåda till bensinmotorn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!