Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bravo Fiat - men bu för prislappen

Fiat Bravo var också med och slogs om titeln "Årets bil" i år men blev möjligen bortglömd för lilla, gulliga Fiat 500:s skull. Och risken är väl att den hamnar i bakvattnet även här i Sverige - för det höga prisets skull.

Foto:

Stockholm (TT Spektra)2007-11-28 01:18
Hur en Fiat ska kunna slåss i den mördande hårda Golf-klassen och samtidigt vara dyrare än både VW Golf och de andra storsäljande konkurrenterna är för mig en gåta. Därmed inte sagt att Fiat Bravo är en sämre bil än exempelvis Golf, Ford Focus och Opel Astra, men är den så mycket bättre? VW Golf TSI är nästan 20 000 kronor billigare. Opel Astra och Ford Focus med motsvarande prestanda är ännu billigare. Du måste ställa Fiat Bravo mot en Audi A3 Sportback för att priset ska bli till italiensk fördel. Synd, för Fiat Bravo T-Jet med den nya turboladdade 1,4-litersmotorn på 150 hk är en positiv överraskning. Fast redan efter några hundra meters körning överraskar också hastighetsmätaren - när solen skiner är det lögn att se siffrorna. Och eftersom bilen är rolig att ratta så kan det alltså bli ytterligare en överraskning. I form av fortkörningsböter. Minimotor med turbo
Fiat Bravo är en av de största i sin klass. Till formatet. Däremot sitter det en ovanligt liten motor i vår bil. På knappa 1,4-liter. Ändå ger den mer effekt och mer vridmoment än 2-litersmotorn i exempelvis Ford Focus. Det handlar om modern turboteknik. Mindre cylindervolym och mera överladdning är bilindustrins nya knep för att minska förbrukning och koldioxidutsläpp. VW använder samma teknik i Golf TSI. Fast där har man också kompletterat med en mekanisk kompressor. Vår bil har istället ett overboost-system som vid behov ökar vridmomentet från 206 till 230 Nm. 150 hästar trängs i den här lilla maskinen och det känns verkligen att de vill ut. Men ska sanningen fram så slickar de i sig lika mycket havre (bensin) som Ford-hästarna, trots att de ju alltså har mera svängrum. Det finns en 120-hästarsversion också, med lägre laddtryck, men den tas ännu inte in till Sverige. Fem stjärnor
Bilen rullar på jättelika 17-tumshjul och har en ganska stötig gång. Köregenskaperna är dock trygga och stabila men el-servon förtar en del av styrkänslan. Fiat Bravo fick fem stjärnor i EuroNCAP:s krocktest och alla säkerhetssystem är standard. Utom knä-krockkudden, som kostar 1 600 kronor extra. Det kulle man ju kunna bjuda på till en så dyr bil. Liksom larmet, som importören vill ha 3 500 kronor för. Ter sig lite sniket. Annat som kostar extra är parkeringssensorer (5 700 kr), xenonstrålkastare (9 300 kr) och läderklädsel (15 900 kr). Vår bil är också utrustad med ett teknikpaket (11 900 kr) som inkluderar röststyrd navigator och bluetooth. Således lätt gjort att slutpriset tippar över 200 000-kronorsgränsen.
Tekniska data
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om