Bravo Fiat - men bu för prislappen
Fiat Bravo var också med och slogs om titeln "Årets bil" i år men blev möjligen bortglömd för lilla, gulliga Fiat 500:s skull. Och risken är väl att den hamnar i bakvattnet även här i Sverige - för det höga prisets skull.
Foto:
Fiat Bravo är en av de största i sin klass. Till formatet. Däremot sitter det en ovanligt liten motor i vår bil. På knappa 1,4-liter. Ändå ger den mer effekt och mer vridmoment än 2-litersmotorn i exempelvis Ford Focus. Det handlar om modern turboteknik. Mindre cylindervolym och mera överladdning är bilindustrins nya knep för att minska förbrukning och koldioxidutsläpp. VW använder samma teknik i Golf TSI. Fast där har man också kompletterat med en mekanisk kompressor. Vår bil har istället ett overboost-system som vid behov ökar vridmomentet från 206 till 230 Nm. 150 hästar trängs i den här lilla maskinen och det känns verkligen att de vill ut. Men ska sanningen fram så slickar de i sig lika mycket havre (bensin) som Ford-hästarna, trots att de ju alltså har mera svängrum. Det finns en 120-hästarsversion också, med lägre laddtryck, men den tas ännu inte in till Sverige. Fem stjärnor
Bilen rullar på jättelika 17-tumshjul och har en ganska stötig gång. Köregenskaperna är dock trygga och stabila men el-servon förtar en del av styrkänslan. Fiat Bravo fick fem stjärnor i EuroNCAP:s krocktest och alla säkerhetssystem är standard. Utom knä-krockkudden, som kostar 1 600 kronor extra. Det kulle man ju kunna bjuda på till en så dyr bil. Liksom larmet, som importören vill ha 3 500 kronor för. Ter sig lite sniket. Annat som kostar extra är parkeringssensorer (5 700 kr), xenonstrålkastare (9 300 kr) och läderklädsel (15 900 kr). Vår bil är också utrustad med ett teknikpaket (11 900 kr) som inkluderar röststyrd navigator och bluetooth. Således lätt gjort att slutpriset tippar över 200 000-kronorsgränsen.
Tekniska data
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!