Bilen som ägarna gillar
Subaru är för oss svenskar inte längre bara en rallybil som vrålar förbi i någon sportsändning. Numera pryder den också garageuppfarten hos Sveriges mest nöjda bilägare. Under huven på Impreza sitter nu också världens bästa boxerdiesel.
Uppvuxen på rallyvägar trivs Subaru Impreza också bäst på grus. Även med dieselmotor. På svensk grovkornig asfalt blir den lite väl bullrig.Foto: Rolf Gildenlöw
Foto:
För Subarus moderbolag Fuji Heavy Industries är personbilstillverkningen bara en del av verksamheten. Flygplan, flygplansdelar och industrimotorer är andra viktiga näringsgrenar. Fuji är bland annat underleverantör till både amerikanska Boeing och europeiska Airbus.Under 30 år ägde Nissan 20 procent av Fuji men den andelen såldes 1999 till General Motors. Det var då Saab kopplades ihop med Subaru och det var då förre Saab-chefen Peter Augustsson lovade att alla nya Saab-modeller skulle bli fyrhjulsdrivna. Inte så förvånande eftersom Subaru bara tillverkar fyrhjulsdrivna bilar. (Subaru Justy är visserligen framhjulsdriven men är egentligen en förklädd Daihatsu).Ni vet hur det gick. General Motors hamnade i kris och tvingades backa ur. Aktierna såldes till Toyota och Saab fick börja om från ruta ett igen.I Sverige har det i många år gått lite trögt för Subaru, vilket förklarar att märket inte orkat ta sig in i statistiken förrän nu. I december nådde Subaru upp till två procents marknadsandel och gick i samma veva upp i topp på listan över Sveriges mest nöjda bilägare.Men hos Euro Ncap är man inte lika nöjda - bilen fick bara fyra stjärnor i det nya tuffare krocktestet.Bullrig
Nya Impreza kom 2007. När den nu får den nya boxerdieseln i kombination med en sexstegad växellåda så är det tekniskt sett en mycket modern bil. Men så känns den inte riktigt. Subaru har aldrig ägnat sig åt någon insmickrande design och inte heller lagt ned pengar på tjusiga finesser och förföriska materialval. Dessvärre inte heller på ljudisolerande material.Det här är en tämligen charmlös men robust och driftsäker bil som blir lite väl bullrig på svenska vägar.Motorn har vi hyllat förut i de här spalterna för att den är tyst och stark, men den klarar inte miljöbilsgränsen. Impreza 2,0D går även att få i ett sportutförande, som kostar 20 000 kronor extra. Men det märkliga är att S-modellen faktiskt inte är riktigt lika accelerationssnabb som standardversionen. Vilket helt enkelt beror på att sport i det här fallet betyder extra påhängda dekorationer och spoilers, större hjul och xenonstrålkastare. Men inte mer motoreffekt.
BETYG: 3 av 5 fyrarRESULTAT: 37 av 50 poängALLMÄNT 7 av 10 poängTjänstevikt (kg) 1 485Max släpvagnsvikt (kg) 1 600Drivning FyrhjulsdrivningVäxlar M6Cylindrar/volym (cm3) 4/1 998Maxlast (kg) 435PRESTANDA 8 av 10 poängEffekt (hk) 150Vridmoment (Nm/varv) 350/1 800CO2 (g/km) 1520-100 km/t på (sek) 8,6Vändcirkel (m) 10,6KOMFORT 7 av 10 poängFällbart ryggstöd bak 40/60Ställbar ratt Höjd/längdBagageutrymme (lådliter) 301/1 216Luftkonditionering ACCStyrservo Elhydraulisk
SÄKERHET 8 av 10 poäng3-punktsbälte alla platser JaKrockkuddar 6Fästen barnstol IsofixSidokrockkuddar JaSidokrockgardin JaEKONOMI 7 av 10 poängPris på gatan (kr) 229 900Skatt (kr) 3 732Bränsleförbrukning (l/mil) 0,58Serviceintervaller (mil/år) 1 500/3Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/12RESERVDELARAvgassystem (kr, utom kat) 12 926Strålkastarglas/insats (kr) 3 840+ PLUSBekymmersfri bil. Så har Subaru också flest nöjda ägare och marknadens bästa dieselmotor.- MINUSBara fyra stjärnor i Euro Ncap. Tveksamt andrahandsvärde. Känns lite gammal.