Bara motorn är fransk i Peugeot 4007
De franska biltillverkarna var länge kallsinniga till stadsjeepar. När man nu ger efter tar de hjälp av ärkefienden i Japan. För det är Mitsubishi som levererar fyrhjulsdrivna Peugeot 4007. Bara motorn är fransk.
Invändigt är det bara emblemet i rattnavet som skiljer Peugeot 4007 från syskonen Citroën C-Crosser och Mitsubishi Outlander.
Foto:
Egentligen borde väl Peugeot 4007 inte betraktas som en suv. Snarare en crossover eftersom det är en kompromiss. En högbyggd kombibil med vissa terränggående egenskaper. Och den drar mindre bränsle än vår mest sålda familjebil så de miljöaktivister som ger sig på den här bilen för utseendets skull bör läsa på. Fyrhjulsdrivningssystemet är ovanligt bra för biltypen och man kan spärra mellandifferentialen om det blir riktigt bökigt. Det går till och med att köra med enbart framhjulsdrivning och på så sätt minska förbrukningen en aning. Valet görs med ett vred mellan framsätena. Men än en gång - all bilkörning utanför vägbanan är ett brott mot terrängkörningslagen och alltså straffbart. Även om du själv äger marken.Åkkomforten är riktigt bra och den franska dieseln är tyst och mycket dragvillig.I standardutrustningen finns en tredje sätesrad, nedfällbar i golvet, som ger plats för ytterligare två åkande. Om de är minderåriga eller väldigt småväxta.Fyra stjärnor
Med likvärdig utrustning kostar Citroën C-Crosser och Peugeot 4007 nästan på kronan lika mycket. Den sistnämnde är i det närmaste fullutrustad redan från början, med bland annat läderklädsel, xenonljus och 18-tumshjul. När Mitsubishi krocktestade bilen var den ytterst nära att få fem stjärnor hos EuroNCAP. Nu blev det bara fyra, men bilen fick maximala poäng vid sidokrockprovet, som är det svåraste. All säkerhetsutrustning är standard, krockkuddar, krockgardiner, antisladdsystem, låsningsfria bromsar och - kors i taket - strålkastarrengörare.Peugeot 4007 når handlarna sent i vår.