När nya Volvo XC70 lanserades i fjol så visade den sig vara både större, tyngre och törstigare än föregångaren. Den tidigare så populära bensinfemman från Skövde hade ersatts med en brittisk 3,2-literssexa.
Det enda vettiga alternativet är än i dag den dieseldrivna femman. Det fanns också de som tyckte att den nya bilen blev lite för skrikig med sina stora påhängda plastsjok. Men nu finns det faktiskt ett lite anonymt alternativ - en vanlig V70 men med samma drivlina och samma fyrhjulsdrivning.
Enda egentliga skillnaden rent körmässigt är att V70 AWD har en halv decimeter mindre markfrigång än XC70. Kör du ofta i terräng kan det förstås vara en avgörande skillnad men inte annars. Tvärtom är XC70 något svajigare än en V70 AWD.
Terrängegenskaperna är förstås inget att skriva hem om men Haldex-systemet ger i alla fall ett mycket stabilt uppträdande på halt underlag. En bil med klart förbättrade vintervägsegenskaper är väl en god beskrivning.
På provbilen sitter 18-tumshjul med 40-profildäck som förstärker de sportiga karaktärsdragen men som knappast gagnar åkkomforten. Dessutom alstrar de buller på grov asfalt. Plus att de är dyra, slits fortare och höjer bränsleförbrukningen. Tacka nej till dem och välj 16-tumshjulen som är standard.
Investera hellre i ny avancerad säkerhetsteknik. Exempelvis radar som håller reda på bilarna framför dig och bromsar automatiskt om du kommer för nära, sensorer som läser av kantlinjer och filmarkeringar och larmar om du är på väg ur kurs, och framför allt - kaffekoppen!
Den lyser upp mitt i varvräknaren om du börjar bli trött bakom ratten. "Dags att ta en paus" står det under den rykande kaffekoppen. Systemets olika sensorer känner helt enkelt när föraren kör okoncentrerat.
Volvo V70 är i princip en S80 från främre stötfångaren till den så kallade B-stolpen och är även på insidan identisk med Volvos prestigebil. Men visst hade föregångaren smäckrare och renare linjer. Speciellt karossidorna var elegantare hos den gamla bilen. För att inte tala om bakluckan. Vilken röra av linjer hit och dit.
Funderar du nu på att köpa dig en ny bil så är det ett sällsynt bra köpläge den här vintern. Den ekonomiska krisen har ställt både tillverkare och handlare med för många osålda bilar i lager. Speciellt bilar i den här storleksklassen. Så det går att pruta som aldrig förr.
Volvos sexcylindriga motorer har aldrig varit populära så är du intresserad av en V70 AWD med en sådan maskin så kommer säljarna att göra vågen för dig i butiken.
Mycket talar också för att den här bilen på lite längre sikt står sig i värde bättre än den mera trendberoende XC70-modellen.