Det är nog inte en Opel du först tänker på om du vill bränna en halv miljon kronor på en bil som imponerar på grannen. Men det här är något som klår det mesta och som samtidigt visar att du är miljösmart.
150 hästkrafter är kanske inte imponerande i dessa tider. Inte heller accelerationen 0-100 kilometer i timmen, som tar nio sekunder. Och toppfarten på 161 kilometer i timmen är ju bara i nivå med en Fiat 500.
Men du färdas för bara ett par kronor milen, drar ifrån de flesta när det slår om till grönt (max vridmoment från start ger 0-50 kilometer i timmen på 3 sekunder). Och som miljövän är du förmodligen rätt ointresserad av höga hastigheter.
Ökad räckvidd
Opel Ampera är enligt General Motors definition en "elbil med förlängd räckvidd". Konkurrenterna, som ännu inte har någon liknande teknik i produktion, kallar den "laddhybrid".
De vardagliga resorna klarar normalbilisten med enbart avgasfri eldrift, som hämtas från en vanlig väggkontakt hemma på gården eller i garaget. Fyra till sex mil på ren el utlovas. Men om strömmen skulle ta slut på grund av någon oförutsedd händelse behöver du inte bli stående. Bilen är nämligen försedd med ett eget litet elverk i form av en bensindriven 1,4-litersmotor. Den driver aldrig bilen utan enbart generatorn. Den totala räckvidden blir då över 50 mil.
Som bilförare behöver du alltså aldrig drabbas av det som GM valt att kalla "räckviddsångest". Alla som kört en ren elbil vet vad det innebär: oron över att strömmen ska ta slut innan man har kommit fram.
Det kan aldrig hända en Opel Ampera. Vid behov smyger bensinmotorn igång automatiskt. Och diskret.
Den elektriska drivenheten består av två elmotorer och en planetväxel. Vid normal körning jobbar bara den ena elmotorn. Den andra tar vid när belastningen och hastigheten blir högre. Då kan även bensinmotorn hjälpa till, men fortfarande bara som elproducent.
Någon växellåda behövs inte. Förutom framåt, bakåt och p-läge har växelväljaren dock ett L-läge, för effektiv motorbroms som återför energi till batterierna. Använder du den smart behöver du knappt använda fotbromsen.
Batteripacken ligger i en tunnel mellan sätena vilket gör att bara två kan åka i baksätet. Men ryggstödet kan fällas för att ge plats för mer bagage.
Opel Ampera byggs i Detroit och är systerbil till Chevrolet Volt, som i USA kostar cirka 290 000 kronor. Men Opel-versionen blir nästan 150 000 kronor dyrare. Det kan bli svårt att förklara för hugade spekulanter.
Men själv måste jag erkänna att det var länge sedan jag blev så sugen på att byta bil.