Hos Rickard Karlsson på Ryds Bilglas Risängen är det fullt upp just nu. Varje dag får han in mellan fem och tio bilar med stenskott i vindrutan att laga, och minst lika många där hela rutan måste bytas.
– Men vi är en liten verkstad. De större får in ännu mer, säger han.
Rickard Karlsson är platschef och har en anställd, Dennis Drevfjord. Båda började jobba för knappt ett år sedan, när verkstaden startades upp. Om ett par veckor är det ettårsjubileum. Rickard berättar att högsäsongen för stenskott i vindrutan är mellan nyår och maj, eftersom snön försvinner under den tiden, samtidigt som gruset ligger kvar. Han kan se att antalet stenskott bara ökar och ser flera förklaringar till det:
– Tidigare var det naturgrus, men nu är det mest stenkross. Det är inte naturligt slipat. Dessutom är det mer trafik, och fler kör med suvar som har bredare däck med större träffyta, exemplifierar han.
Att laga ett stenskott kostar upp till 200 kronor, beroende på vad försäkringsbolagen tar i självrisk. Det kan jämföras med att byta rutan, som kostar betydligt mer.
– Försäkringsbolagen vill så klart att man lagar stenskotten. Det är billigare för dem och för kunden. Jag tror att folk har blivit duktigare på att komma in med stenskotten tidigare. Har man en gång fått byta ruta har man ju fått lite mer information, säger han.
Kjell Bakke märkte att det small till i rutan när han körde på E4:an mellan Norrköping och Linköping. När han insåg att det blivit ett stenskott, åkte han till Rickard och Dennis.
– Det är första gången jag lämnar in bilen för att laga det, säger han.