Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vi får ta pråm över Slätbaken

Stegeborgsfärjan över Slätbaken är inställd sedan två dagar.  Det beror på att man bytt ut den normala färjan mot en före detta militär pontonpråm, som nu snart är ihopmonterad och startfärdig. - Förhoppningsvis redan under torsdagen, säger ansvarige Håkan Pernes från Färjerederiet.

En arbetsmaskin rullar upp på den tillfälliga militärpråmen som till och med midsommar ska trafikera Stegeborgsleden över Slätbaken.Foto: Janne Forsby

En arbetsmaskin rullar upp på den tillfälliga militärpråmen som till och med midsommar ska trafikera Stegeborgsleden över Slätbaken.Foto: Janne Forsby

Foto: Forsby Jan

STEGEBORG2010-04-22 03:00

Varför då denna gamla militärpråm?- Det är en tillfällig lösning medan vi renoverar och förbättrar Elvira, vår normala färja, säger Håkan Pernes från Färjerederiet. Pråmen ser lite rangligare ut än den vanliga färjan och saknar en säkerhetsbom längst fram.Mer personal
- Det innebär att vi kommer att fördubbla personalstyrkan på pråmen, jämfört med färjan, på grund av säkerhetsskäl, förklarar Håkan Pernes. Så istället för de fyra man som sköter Stegeborgsfärjan, kommer vi att ha hela tio personal igång fram till att Elvira kommer tillbaka.Har pråmen samma kapacitet som Elvira?- Nej, pråmen är något mindre, 27 meter x 7,5 meter, men den kan ta ombord timmerbilar på 24 meter, precis som på Elvira, så vi räknar med samma service och kapacitet med pråmen som med Elvira.- Och krävs det kommer vi att köra kontinuerligt, om inte alla fordon kommer med på samma tur.Vad händer med Elvira just nu?- Hon är på varv nu, där vi byter drivlinan och dessutom går över från dieselhydraulisk till dieselelektrisk lin. Det gör att hon dels blir mer driftsäker, dels miljövänligare när hon kommer tillbaka.Och när sker det?- Vi hoppas att hon är tillbaka i Slätbaken till midsommar och att vi sedan sätter henne i trafik direkt efter midsommar. Miljonsatsning
Är det en dyrbar renovering?- Jag har inga exakta siffror, men det rör sig säkert om en miljoninvestering i Elvira, tippar Håkan Pernes.Blir det ett nytt lika långt driftstopp även under återskiftet till Elvira?- Nej, det tror jag inte, för normalt ska det bara ta cirka fem timmar med urkoppling av pråmen och påkoppling av Elvira igen. Men det blir som sagt var efter midsommarveckan, om allt går som vi planerat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om