I början av decenniet fanns två banker i Eneby centrum: Swedbank och Handelsbanken. Under våren 2011 deklarerade dock Swedbank att de stänger kontoret och flyttar ihop det med huvudkontoret på Drottninggatan. Ökad rånrisk och färre kunder uppgavs som orsak, men från Handelsbankens sida var man tydlig:
– Vi tror på de små kontorens betydelse för allmänheten, även om antalet kunder minskar på grund av internet, sade bankens pressansvarige till Folkbladet då.
Nu är det dock andra besked som gäller. Från och med den 20 mars stänger även Handelsbanken sitt kontor i Eneby, för att flytta ihop det med kontoret på Fjärilsgatan. På bankens hemsida kan man läsa att "vår förhoppning är att du ska tycka att vår service blir ännu bättre när vi nu samlar ihop fler kunniga rådgivare under ett och samma tak".
– Det handlar inte om någon rationalisering, utan vi gör det här för att samla kompetensen och öka tillgängligheten, säger Robert Dalhammer, ställföreträdande kontorschef, och berättar att all personal blir kvar.
Men hur ökar tillgängligheten när ni flyttar från Eneby till andra sidan stan?
– Det blir ju en geografisk förändring. Vi tittade på våra befintliga lokaler, och Fjärilsgatan är den lokal som är bäst anpassad.
När kontoret i Östra Husby öppnades 2012 pratade man från bankens håll om vikten av att etablera sig nära kunderna.
Vad har ni för policy nu?
– Vi vill ha ett starkt lokalt erbjudande, och därför har vi fortsatt flest bankkontor i stan, säger Robert Dalhammer.
Vad har ni fått för reaktioner från kunderna?
– Det klart att vi fått reaktioner, det ser vi som positivt, att man som kund är engagerad, och det ger oss möjligheten att berätta om fördelarna, säger han.