Han "påades" av kommunikationsdirektör Louise Flygt med raderna att vi nu ska "bygga en ny stad”, varpå Hans Revenhorn började sitt anförande: ”vi har hållit på sedan 1384”...
I det historiska avstampet fick åhörarna i sessionssalen i Rosen sedan hänga med på en historisk tillbakablick från efterkrigsårens rivningar följt av 30 år med såväl utglesningar som nybyggnationer.
– De äldre säger att "det revs så mycket" under den här tiden, medan de yngre brukar säga "så många vackra gamla byggnader det finns i Norrköping", exemplifierade Hans Revenhorn uppfattningarna om den här tiden när det alltså såväl revs som bevarades och byggdes nytt.
Tiden sedan mitten av 1990-talet benämnde han som "urbaniseringens tid" och beskrev ett exempel om hur människor kan ha bott i Norrköping i 60 år och sett parkeringsplatser på samma ställen under den hela den tiden. "Hål" som nu byggs igen.
– Många säger att vi förtätar staden. Det gör vi inte. Vi bygger igen luckor och bygger upp staden, menade stadsbyggnadsdirektören.
Ett sätt att göra det är genom att anordna arkitekttävlingar till olika projekt i stan. Ett medvetet val.
– Det ska inte alltid användas tävlingar och det finns de som har synpunkter på att man har det. Men det har gett oss ett sätt att synas nationellt och internationellt, sade Hans Revenhorn och exemplifierade med Katscha och Sista Supen som båda vunnit fina priser.
Han pratade även om hur dessa nybyggnationer inte bara skapar bostäder, utan även jobb i stan. Och då främst i innerstaden, har det visat sig:
– På Hospitalsgatan har det till exempel skapats mer än 1 000 jobb under de senaste fem åren.
Hans Revenhorn beskrev även hur det skakats liv i vissa stadsdelar igen, som i kvarteret vid Västgötebacken.
– Det är en innerstadsgata som verkligen lever! Här finns ett intresse att etablera sig, det är en dynamisk miljö, sade han och exemplifierade med bostäder, restaurang, fik och arbetsplatser.
Förstås uppehöll sig Hans Revenhorn en del kring framtiden, främst Ostlänken, Inre Hamnen och Butängen och allt som kommer att ske där.
– Det kommer att ske en stor stadsomvandling de närmsta åren. Så fort trafikverket säger var de kommer att vilja bygga så sätter vi igång med de ytor som inte berör Ostlänken och börja bygga bostäder, sade han bland annat.