Segelflyg - mer än luft
Regnväder ställde till det för segelflygarnas öppet hus i helgen. Just när de var på väg att packa ihop och åka hem kom solen till Finspångs Sportflygfält.
Foto: Sandberg Niclas
Regnet till trots visar det sig bli en bra eftermiddag för flygning. För att hålla sig uppe i luften är man helt beroende av varm luft, eller termik, som de säger på fackspråk.- Det finns olika mycket termik på olika ställen. Terräng som reflekterar värme ger bättre termik än till exempel sjöar som tar åt sig värmeenergin, förklarar Jonas Löfgren som flugit i över 30 år nu.Det går fort
Fast det kan se ut som om planet sakta glider fram går det rätt fort. Mellan 100 och 140 kilometer i timmen.- Bara för att lyfta från marken behöver man komma upp i 80 kilometer i timmen, säger Jonas Löfgren.- Ska man sen göra en loop kommer man upp i betydligt högre hastigheter, lägger Mikael Johansson från Linköping till.Han berättar för mig att han valde segelflyg för flygandets skull.- Vi flyger för sporten, inte transporten, säger han.För en utomstående som mig verkar det nästan osannolikt att man kan göra en loop med ett plan utan motor och ett vingspann på 15 meter. Inte är jag så sugen på att testa det heller men efter en kort provtur i luften kan jag bara konstatera att nöjesfälten inte ligger i våra storstäder. Det ligger i luften ovanför Finspångs Sportflygfält.
Fakta/ Finspångs SportflygfältFinspångs Sportflygfält används sedan 2005 av Linköpings Segelflygklubb.Man kan börja utbilda sig för att segelflyga från det år man fyller 15.Utbildningen tar oftast två år eftersom man inte flyger under årets kalla perioder.Man tävlar i segelflyg och då är det distans och hastighet som gäller. I Finspångstrakten flyger man normalt 30-40 mil men det finns områden där man kan flyga runt 100 mil. Längs bergskedjor i Sydamerika finns noterat flygningar på upp till 300 mil.Det är inte helt tyst i ett segelflygplan utan vindens vinande hörs tydligt genom ventilationsluckorna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!