Det var tidig onsdagseftermiddag som Söderköpingsbon Pernilla Fröjdh upptäckte att en sträcka av kanalbanken på Göta kanal mellan bron vid E22 och Duvkullen rasat.
– Jag blev väldigt snopen eftersom det inte är så länge sen de gjorde i ordning den här sträckan. Raset går mitt i dragvägen så det går ju inte att åka där längre, säger Pernilla Fröjdh som snabbt ringde kommunen som skulle ta det vidare till AB Göta kanalbolaget.
Redan i mars 2014 skedde ett ras av kanalbanken vid Duvkullen nedre vilket blev en väckarklocka eftersom det då konstaterades att kanalen var i dåligt skick på många ställen. Efter en förstudie drogs så det stora renoveringsprojektet Göta kanal 2.0 igång som under en femårsperiod kommer att använda en halv miljard kronor för att få kanalen säker och hållbar.
När Folkbladet når Göta kanalbolaget på onsdagseftermiddagen några timmar efter upptäckten har personal precis inspekterat området.
– Vi har spärrat av det här området och konstaterat att ingen kommit till skada, berättar Göta kanalbolagets vd Roger Altsäter som tillägger att man redan tidigare i samband med det förra raset och den gjorda förstudien kunnat konstatera att de geologiska förhållandena i detta område är mycket svåra.
– Vi har också kallat in geoteknisk expertis för att få svar på varför det här skedde och vilka åtgärder vi ska sätta in.
De närmaste dagarna kan alltså visa vad som krävs för att stabilisera kanalbanken på denna sträcka.