I förra veckan gav Länsstyrelsen Östergötland Söderköpings kommun klartecken att gå vidare med planeringen av Slussportens väganslutning vid E22 efter att ha säkrat artskyddet för den rödlistade hasselsnoken, vilket Folkbladet tidigare rapporterat om.
Nu har även vägplanen i sin helhet godkänts.
– Vägplanen för E22 vid Söderköping är ett regionalt och nationellt viktigt projekt som utretts under lång tid av Trafikverket och kommunen. En stor del av arbetet har handlat om att så bra som möjligt anpassa vägen till miljön och viktiga natur- och kulturvärden såväl som till de lokala trafikbehoven, säger Jan Persson, samhällsbyggnadsdirektör på Länsstyrelsen Östergötland i ett pressmeddelande.
Beskedet applåderades i Söderköpings kommunhus.
– Jag är mycket glad. Det var ett avgörande beslut för att tidsplanen ska hålla. Det börjar hända mycket nu, säger Martin Sjölander.
Det av många efterlängtade vägprojektet innebär att den nya E22-sträckningen byggs som en ny mötesfri förbifartsväg vid Söderköping med fyra trafikplatser och en ny förbifartsväg för väg 210, den så kallade Skärgårdslänken.
Dessutom byggs en planskild passage vid Göta kanal. Något som inte minst alla de som svurit över långa och tröttande broöppningar välkomnar.
– Detta betyder massor för Söderköping. Frågan har varit öppen sedan 1960-talet. Nu hoppas jag att bilarna ska kunna börja rulla på den nya sträckningen kring 2028. Men helst tidigare, fortsätter Martin Sjölander.
Nu ligger bollen hos Trafikverket som kan föra den klubbade vägplanen vidare till fastställeprövning enligt vägplanens regler.
Därtill kan Söderköpings kommun slutföra detaljplaneläggning av den del av Slussportens trafikplats som förvaltas av kommunen.
– En av Länsstyrelsens uppgifter under processen är att medverka till att miljöreglerna följs vid upprättandet av vägplanen. Länsstyrelsens beslut med anledning av den fridlysta hasselsnoken var därför avgörande för vårt ställningstagande att tillstyrka vägplanen i sin helhet, säger Jan Persson.
Efter alla bakslag genom åren ser man i Söderköping slutet på den här historien.
– Jag hade väntat mig ett beslut innan sommaren, men nu när det kom känner man sig ändå lite tagen, slutar Martin Sjölander.
Byggstart förväntas nu bli i slutet av 2024 i stället för i början av året som tanken var först. Bygget beräknas ta tre år.