Det är återigen hanteringen av den hotade och starkt skyddade hasselsnoken som påverkar byggstarten av förbifarten. Vägplanen har varit färdig för fastställeprövning sen slutet av 2020, men innan man kan göra det ska länsstyrelsen ha tillstyrkt planen.
– Om vi begär fastställelse utan att den är tillstyrkt av länsstyrelsen kan den inte gå via Juridik och planprövning (Trafikverkets fristående enhet, reds anm.) utan då går den direkt till regeringen. Det är inget vi vill göra utan vi vill vara överens myndigheten emellan att det här är en bra lösning, säger Andreas Eklund, projektledare på Trafikverket.
Nästa steg i processen är alltså att Länsstyrelsen godkänner vägplanen, men det förutsätter att hanteringen av hasselsnoken fått en lösning. Söderköpings kommun har på Länsstyrelsens begäran skickat in en anmälan om samråd enligt miljöbalken, med en rad förslag på skyddsåtgärder för hasselsnoken.
– Vår förhoppning är att vi kommer att få ett beslut under maj och att vi därefter kan skicka ut vår detaljplan på granskning. Det är många bitar som ska falla på plats och det är olyckligt att tidplanen för öppnandet blir förskjuten, säger Martin Sjölander, kommunstyrelsens ordförande, i en kommentar.
Byggstart förväntas nu bli i slutet av 2024 i stället för i början av året. Bygget tar sen tre år.
–Att ha öppning för trafik under vintermånaderna är inte bra i praktiken så därför blir det förskjutet ytterligare, säger Andreas Eklund.