Det är ungefär 25 passagerare dagen när NT åker med. En trevlig stämning där såväl passagerarna som bussföraren Lars-Göran Zackrisson talar sig varma för bussens betydelse, inte bara som ringlinje för att sammanbinda bostadsområden med kilometerlånga avstånd till Söderköpings centrum, utan också med en stor och viktig social funktion.
Som NT tidigare berättat utreder kommunen nu Albogaexpressens framtid.
– Jag åker nästan varje dag, det skulle inte alls vara detsamma med färdtjänst, här i bussen känner vi varandra och chaufförerna är väldigt hjälpsamma, säger Johan Flintzberg som bor på Rimmögatan.
– Bussen är jättebra, den behövs verkligen. Ibland går jag ner till stan men måste ta bussen hem för då orkar jag inte gå uppför backen och bära varor, säger Karin Rohlin på Domherrestigen.
Albogaexpressen behöver inte förbokas, det är bara att åka och dessutom gratis för alla. Man behöver inte ens gå till någon av hållplatserna eftersom vinkstopp gäller hela linjen.
– Det finns en del som åker en rundtur för att få se alla delar av Söderköping, eller bara åker och tar en fika någonstans, säger Lars-Göran Zackrisson.
Fastighetsägaren Torsten Sahlin tror att kommunen förlorar mer på nerläggning än att köra vidare.
– Annars kommer färdtjänstkostnaden att öka minst lika mycket som bussen kostar, säger Torsten Sahlin.
Han var främsta förespråkaren för en lokal busslinje och gav också bussen namnet Albogaexpressen när den drog igång år 2000.
– Den behövs och har garanterat bidragit till att dra folk till Söderköping och bosätta sig i ytterområdena, säger Torsten Sahlin.
–Nya hyresgäster blir glatt överraskade när de får veta att det finns en lokal buss och tycker att det är en väldigt bra service.
Torsten Sahlin ser också en framtida utbyggnad av Söderköping som ytterligare anledning till att behålla en lokal ringlinje.
Linjen trafikerar Albogaområdet, Tyketorp, Ringvägen, Husby Backe, Geria, livsmedelsaffärer och Fixområdet med flera rundor vardagar. Sommartid tre vardagar i veckan. Bussen har 19 platser men alla åker inte samtidigt så passagerarflödet är större.
Kostnaden har delats av kommunen och hyresvärdarna Torsten Sahlin, Gunnar Gunnarssons, Familjen Westerberg och Ramunderstaden. I år tar kommunen hela kostnaden på 300 000 medan bussfrågan utreds.