Henrik Vestin och Rickard Johansson från HUI research har under hösten och vintern tittat över Söderköpingshandelns struktur, gått runt i staden och talat med näringsidkare för att bilda sig en rättvisande uppfattning om för- och nackdelar och vad som kan göras. På onsdagskvällen presenterades undersökningen för en ganska välfylld kommunhusaula.
– Först har vi presenterat det för politikerna och nu blir det näringslivet och allmänheten, säger Barbro Mellqvist, näringslivssamordnare.
Det har varit snabba ryck med utredningen, uppdraget fick de i oktober.
– Det är naturligtvis planerna på förbifarten E22 som är orsaken till den snabba processen, det här ska ju in i den fördjupade översiktsplanen, påpekar Henrik Vestin, detaljhandelsanalytiker på HUI research.
Så hur ser då utsikterna för Söderköpings handel ut?
– Förutsättningarna är goda, inte minst beroende på befolkningsutvecklingen som är positiv, dessutom ligger Söderköping i en tillväxtregion, berättar Henrik Vestin (enligt prognosen räknar man med en befolkning på 15 279 personer år 2023 att jämföra med 14 289 i skrivande stund).
En annan sak som inverkar positivt är stadskärnan som är attraktiv.
– Den har många kvalitéer som andra städer saknar, påpekar Henrik Vestin som också framhåller turismen som något viktigt att utveckla.
På minuskontot finns konkurrensen från exempelvis Mirum i Norrköping. Även den växande E-handeln är något man bör ha i bakhuvudet.
– Man ska lyfta fram det unika med Söderköping och vara ett alternativ, dessutom bör man samarbeta med besöksnäringen, kommunen och fastighetsägare, säger Henrik Vestin som tillägger att detta lett till en slutsats:
– Vi är tveksamma till att man etablerar ett köpcenter eller dylikt på grund av den nya vägdragningen, då riskerar man att slå ut befintlig handel, inte minst i stadskärnan.
Naturligtvis kommer den nya förbifarten att betyda utmaningar.
– Men de problemen finns redan idag med dålig information och skyltning, utmaningen är att locka in kunderna från vägen och dessutom kunna bjuda på bra utbud, tillgänglighet, kollektivtrafik och parkeringsplatser, säger Henrik Vestin.
Efter föredragningen gavs utrymme till frågor och diskussioner.