Tryckeriet Tellogruppen med huvudkontor i Söderköping väljer att inte göra det om inte kunden begär det. Kunden blir nämligen återbetalningsskyldig i sin tur eftersom de gjort avdrag för den högre skattesatsen. Förra året kom en EU-dom som innebar att momsen på trycksaker (ej reklam) skulle sänkas från 25 till sex procent. Tryckerierna fick då möjligheten att söka rättelse hos Skatteverket för fem år bakåt vilket många också gjorde. Alltså en återbetalning till tryckerierna för den överskjutande momsen man betalt in.
Men i våras kom så beskedet från Skatteverket att man gjort ett följdändringsbeslut. I och med att tryckerierna får pengar tillbaka går Skatteverket till tryckeriets kund i den aktuella affären och hävdar att den momspliktige kunden felaktigt gjort avdrag för 25 procents moms istället för sex procent med tillbakabetalning som följd.
Det faktum att kunden betalat 25 procents moms vid affären får kunden sedan göra upp med tryckeriet. Det låter snårigt och har visat sig leda till stora problem, inte minst för kunderna som kan få återbetala stora momsbelopp i efterhand.
Tellogruppen avstår
I Söderköping ligger Tellogruppen, ett tryckeri med 19 anställda. De har huserat i sina lokaler på Hamra industriområde sedan 1988. VD på företaget, Stig Göran "Jojo" Ringqvist tillstår att hela momskarusellen är ganska bökig. Så pass att Tellogruppen inte gett sig in i det hela.
- Om inte någon enskild kund säger till om att han önskar korrigera momsen i efterhand så bryr vi oss inte om att söka rättelse för dessa år. Och i sådant fall får kunden betala för den administrativa kostnaden, säger "Jojo" Ringqvist.
Men ingen kund har begärt detta.
- Ett företag som går med vinst som vi gör kvittar ju ändå momsen så det har inte spelat någon större roll. Men det som är tråkigt med EU-beslutet är att de nya momsreglerna gällde retroaktivt. De skulle ha låtit dem gälla från det datum när beslutet kom så hade vi sluppit det här.
Företag ville hjälpa
När beslutet att sänka momssatsen fattades fanns det de som såg chansen att göra en affär, enligt skatteverket har flera hundra tryckerier kontaktat dem för en återbetalning av momsen med problem för kunderna till följd. Men även andra såg möjligheter.
- Företag ringde och förespeglade oss hur mycket pengar vi kunde få tillbaks och ville hjälpa oss att ansöka om återbetalning, mot viss betalning förstås. Vi tackade naturligtvis nej men det visar att det finns folk till allt, konstaterar Stig Göran "Jojo" Ringqvist.