- Det började som en drömresa, men slutade som en mardröm, summerade eleven Tone Linghult.
Folkbladet berättade redan igår om skräckresan, där Ryanair helt enkelt flög ifrån de sex eleverna och två lärarna från Söderköping på flygplatsen Gerona, i närheten av Barcelona i Spanien.
Jättetrötta- Vi är jättetrötta, sa läraren Susanne Wisth när hon hade landat på Skavsta igår, och det är inte så konstigt, eftersom vi gick upp klockan fyra på måndagsmorgonen, för att hinna till Gerona och flyga hem klockan 10:30. - Men trots att vi var på flygplatsen i god tid, så fick vi inte komma med på planet. Sedan dess har vi inte haft någonstans att ta vägen, utan vi har suttit i ankomst- och avgångshallen på flygplatsen över ett dygn, innan vi nu på tisdagen fick flyga hem med ett annat Ryanair-plan via Milano. - Dessutom var det kallt och korsdrag i flygplatshallen, så vi känner oss mer eller mindre sjuka mitt i alltihopa. Tåliga elever
- Men, tillägger Susanne Westh, jag vill gärna framhålla vår sex elever, som varit fantastiska hela tiden. Jag beundrar dem faktiskt, för att de varit så tåliga hela tiden, utan att de fått sova och nästan utan några pengar kvar till slut att köpa något att äta för. - Några elever har sovit lite grann på flygplatsen och andra har inte sovit något alls senaste dygnet. - Utbytesresan i sig har varit fantastisk och Barcelona älskar vi bara, säger Susanne Westh och får medhåll av alla eleverna, där de står i ankomsthallen på Skavsta. - Allt har varit toppen, säger eleven Felix Carlsson. Vi har sett och upplevt mycket av Barcelona med Olympiastadion som ett extra fint minne. Så allt har varit toppen på resan. Allt utom hemresan. Hemsk personal
Flygbolaget Ryanair ligger inte högt i kurs hos Söderköpingsborna: - Åtminstone inte personalen på Gironas flygplats. De var inte justa, de hjälpte inte till och de ville bara bli av med oss. Det var hemskt, säger Susanne Westh. Däremot var Ryanair-personalen i Milano desto mer hjälpsam och där fungerade allt som det skulle, men det var ju så dags. Då var redan hemresan förstörd. Med på resan var även spansktalande läraren Amparo Valencia: - Förutom alla problem och kraftiga förseningar med hemresan, har den också kostat oss mycket extra pengar, eftersom vi fick köpa nya biljetter till hemresan. - Men vi kommer nu självklart att kräva ersättning av Ryanair för alla extrakostnader vi haft, eftersom det verkligen inte var vårt fel att vi inte kom med på det första planet hem till Sverige. - Vi var på plats vid rätt gate i god tid, när plötsligt en dam kommer fram och säger "Nej, ni kan inte åka med det här planet". - Istället sa hon att vi kunde flyga med nästa plan som skulle till Oslo. Då frågade jag vad vi ska göra i Oslo och då sa hon att vi får ta tåg, buss eller vad vi vill hem till Söderköping. - Hon lät så oansvarig, så jag bara häpnade. Jag har varit med och flugit mycket förr och varit med om förseningar. Då har vi fått trevligt bemötande från personalen och mat. Maktlösa
- Till slut kände vi oss helt maktlösa och jag tyckte mest synd om ungdomarna, eftersom vi lärare inte kunde ge dem någon information om vad som skulle hända. För det visste ju inte vi heller. - Och det var flera inställda plan, en massa människor runt omkring oss i avgångshallen, som skrek, var ledsna och irriterade på personalen. Så vi var inte de enda som råkade illa ut, men det var ju ingen tröst för oss i den situationen. - Vi började springa hit och dit på flygplatsen och försöka få hjälp av någon. Till slut fick vi hjälp av vår rektor Helena Selsfors i Söderköping, som lyckades få tag i biljetter till det här flygplanet, så att vi till slut lyckades komma hem igen. Missade prov
Dessutom missade alla en extra skoldag på grund av flygförseningen. Något som inte ens eleverna var glada åt: - Nej, och det var framförallt att vi skulle haft ett nationellt prov på tisdagen, säger Tone Linghult. Ett prov som vi nu troligen får lägga in i schemat längre fram.