Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Torrdocka blev våtlagd

På fredagsförmiddagen släpptes vattnet på i Klevbrinkens skeppsdocka och båtarna flöt fria från stöttorna. Nu är årets Göta kanal-säsong invigd på allvar.

Alla är inte lika engagerade i jobbet med stöttor och iordningsställande utan föredrar att vila på däck.

Alla är inte lika engagerade i jobbet med stöttor och iordningsställande utan föredrar att vila på däck.

Foto: Patrik Selsfors

SÖDERKÖPING2015-05-09 19:00

Det är full aktivitet i skeppsdockan på fredagsförmiddagen, båtägare och arrendatorn av skeppsdockan vid Klevbrinken Henrik Sandberg hjälps åt att flytta stöttor och förbereda, snart ska vattnet forsa in och båtarna måste gå fria. Det är 17 båtar som ligger här plus kanalbåten Wasa Lejon. På plats finns kanalbolagets vd Anders Donlau och Anna mayer, marknads- och informationschef för att titta till det hela.

– Det är kanalbolaget som har ansvaret för för påfyllningen av vattnet och arrendatorn som ansvarar för båtarna, säger Anders Donlau.

Ingemar Eklund, boende utanför Söderköping, vandrar uppför trappan efter att ha varit nere vid sin fina träbåt "Sunnanvind" och sett till att allt är i ordning.

– Jag har haft henne i 40 år, en sådan här båt är inte lätt att sälja, berättar Ingemar som inte vågar tänka på hur många timmars arbete han lagt ner på båten.

– Men det blir mycket arbete på vinterhalvåret. På somrarna har jag båten i S:t Anna skärgård och åker ut när vädret tillåter.

Nere i dockan står Ulf Axelsson, ägare av "Oihonna" och samtalar med Anders Donlau. Ulf Axelsson har lång erfarenhet av Klevbrinkens skeppsdocka.

– Jag var här första gången vintern 1963-1964 och låg med en skuta i dockan, då var det mer komplicerat när man skulle ut med båten eftersom man inte använde sig av stöttor.

Nu för tiden blir det inte så långa seglatser.

– Numera åker jag ut till Mem och där vänder jag och åker in i Storån för att lägga till vid Brunnen

Så har det blivit dags att öppna slussluckorna, alla förberedelser är klara och stöttorna lossade. Henrik Sandberg och Håkan Hultkrantz (från kanalbolaget) hjälps åt att veva upp luckorna och så börjar vattnet att forsa in i dockan. Det tar över en timme att fylla den helt, mer än 10 000 kubikmeter vatten går åt för att fylla den.

Sedan är det bara att vänta. Henrik Sandberg och Anders Donlau står vid kanten och tittar ner.

– Det här blir tredje året jag arrenderar skeppsdockan, säger Henrik Sandberg som hoppas att fler ska upptäcka denna.

– Vi har ju ett tiotal platser lediga så det finns plats för fler. En torrdocka har ju fördelar, till exempel behöver man inte masta av, berättar Henrik Sandberg.

I en vecka kommer vatten att finnas i dockan, sedan måste båtarna ha stävat iväg.

– Idag blåser det ju en del så vissa kanske vill vänta tills det blir lite lugnare, säger Anders Donlau.

Vattnet i dockan stiger allt saktare när vattentrycket blir mindre men lite över 11 ska det vara dags att slå upp portarna till kanalen. Nu är säsongen invigd.

Kanalen

Den 190 kilometer långa Göta kanal byggdes mellan 1810 och 1832 av totalt 58 000 svenska soldater.

Den har sammanlagt 58 slussar.

Göta kanal invigdes i Mem Den 26 september 1832 i närvaro av Sveriges konung Karl XIV Johan med familj.

Skeppsdockan

Vid Klevbrinken byggdes 1827 den tredje och största av Göta kanals skeppsdockor, de övriga ligger i Sjötorp och Motala. Urspungligen var dockan planerad att anläggas öster om Söderköping.

Skeppsdockan tillkom för att i första hand tillgodose skärgårdsflottans behov av reparationsvarv.

Den kan fyllas och tappas utan att kanaltrafiken störs.

Man har plats för 30 båtar.

Intill skeppsdockan finns också en gästhamn sommartid med plats för 12 båtar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om