Sedan 2016 har över en halv miljard investerats i Göta kanal 2.0, det största renoveringsarbetet på Göta kanal sedan kanalen byggdes. Den här vinterns största projekt sker i Motala och i Söderköping.
– Vi arbetar ständigt med att underhålla och renovera Göta kanal för att den ska hålla i många år framöver och kunna fortsätta vara ett av Sveriges största besöksmål. När farleden stänger i slutet av september börjar därför vår säsong för vinterarbeten, säger Roger Altsäter, vd på AB Göta kanalbolag.
Arbetet vid Motala Gamla Verkstad är i full gång och till sommaren blir den 240 meter långa och renoverade kajen en ny gästhamn i Göta kanal.
I Söderköping är markförhållandena svåra och sträckan mellan Tegelbrukets sluss och Söderköpings gästhamn är inget undantag. På den sträckan om 1,5 kilometer återställs kanalprofilen till samma djup och bredd som den en gång var. År av erosion har lett till att material rasat ner i kanalen, med resultat att man endast haft fullt djup i en smal ränna i mitten.
I projektet ingår även renovering av den 260 meter långa gästhamnsbryggan vid Söderköping sluss, och göra den bredare än den nuvarande. Den gamla bryggan ersätts med en ny. Kanalbolaget har investerat drygt 220 miljoner kronor sedan 2016 i Söderköpings kommun.
Renoveringen av kanalen mellan Mem och Tegelbruket gjordes 2018. Nu är det alltså sträckan Tegelbruket – Söderköpings gästhamn som renoveras, till en kostnad av 25 miljoner. Arbetet beräknas vara klart i mars 2021.