Det är bokslutet efter årets fyra första månader och prognosen för årets slut som visar röda siffror för alla nämnder utom servicenämnden. Socialnämnden har det tuffast och väntas gå elva miljoner back.
– Det är väldigt allvarligt att prognosen visar på ett så stort underskott, säger Tuula Ravander (S), ordförande i socialnämnden.
Nu tvingas nämnden se över hela verksamheten och ett beslut som redan tagits gäller förändringar i matdistributionen.
– Idag är det undersköterskor som delar ut matlådor till de äldre och vi tycker inte att det är en uppgift för dem. Därför tittar vi på om någon annan kan leverera matlådorna, till exempel personal på arbetsmarknadsenheten.
Detta införs på prov hos en grupp hemtjänstbrukare redan i höst.
En annan åtgärd är att inköpen av matvaror ska ske tillsammans med hemtjänstpersonalen via internet.
– Vi tycker det är mer rationellt att personalen sen kan gå och hämta en färdig matkasse i en butik, säger Tuula Ravander.
Ett förslag från förvaltningen är också att dra ner på den sociala samvaron som hemtjänstbrukarna tilldelas. Men detta är inget som nämnden tagit beslut om ännu.
– Ensamhet hos äldre är ett stort problem. Därför måste vi noggrannare undersöka vad ett sådant beslut skulle få för konsekvenser, säger Tuula Ravander.
Men det stora problemet för socialnämnden är den stora ökningen av antalet hemtjänsttimmar. Därför har förvaltningen fått i uppdrag att analysera om siffrorna stämmer överens med verkligheten.
– Vi är oroliga för att det är något i statistiken eller systemet som inte fungerar. Vad är det som gör att hemtjänsttimmarna ökar så mycket? Är det verkligen så? I så fall måste vi anpassa budgeten.
Det innebär äska om mer pengar?– Ja. Och det var vi redan gjort och kommunstyrelsens förslag till kommunfullmäktige är att vi får 5,9 miljoner extra.
En annan stor utgift för nämnden är externa placeringar och förvaltningen har nu fått i uppdrag att se över vilka att dessa man skulle kunna flytta "hem".
Hur stora är möjligheterna till det?– Det stora problemet är bristen på lediga lägenheter och lokaler. Jag tror att om vi hittade lediga lokaler och satsade på kompetensutveckling av personalen skulle några av dem bli placerade i sin hemkommun.
Hur vet ni att det är billigare?– När andra kommuner eller företag debiterar oss lägger de på för kringkostnader som administration till exempel. Det är där vi skulle kunna spara.