Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spekulationer efter besked om E22-förbifarten

Nu skjuts E22-förbifarten på framtiden. Nytt startdatum är 2019 och en bidragande orsak är att kanalpassagen inte är löst efter att Kanalbolaget backat från planerna på båtlyft.

SÖDERKÖPING2010-10-23 03:00
Så sent som i våras kom positiva besked i samband med att regeringens infrastrukturplan för 2010-2021 presenterades. Då såg det ut som att förbifarten skulle byggas enligt den plan som tidigare lämnats in av Trafikverket (dåvarande Vägverket) där byggstart sattes till 2016.I samband med infrastrukturplanens presentation besöktes Söderköping av Åsa Torstensson, dåvarande infrastrukturminister. Hon betonade då vikten av att lösa trafiksituationen runt Söderköping men ville inte säga något bestämt startdatum utan hänvisade till att beredningsarbetet måste ha sin gång.Med på mötet var också regionchefen för Trafikverket region Öst Mats Johannesson som också poängterade vikten av förbifart Söderköping med tanke på den ständigt ökande trafiken (17 000 fordon per dygn 2010). Men han kommenterade också själva kanalpassagen och slog fast att man måste hitta en lösning som alla inblandade parter är nöjda med.Chock
Kommunstyrelsens ordförande Magnus Berge (C) såg uppgifterna om den nya planerade byggstarten på internet (!) för en tid sedan och blev knappast glad.- Det blev en chock när vi såg att tidsplanen ändrats. Kanalpassagen är alltså en problematisk fråga sedan Kanalbolaget på hösten 2009 hoppade av planerna på båtlyft. - Jag tror att kanalpassagefrågan är helt avgörande för att förbifarten har halkat ner i listan men det är viktigt att poängtera att från kommunens sida är inte just båtlyften någon prestigefråga. Vi ser även tunnel och en öppningsbar bro som alternativ, det viktiga är att förbifarten kommer till stånd så snart som möjligt, säger kommunstyrelsens ordförande Magnus Berge.Däremot är förslagen om två öppningsbara broar eller en högbro inte något som kan komma ifråga.- Vi kan naturligtvis inte acceptera vilken kanalpassage som helst, både kommunen och Länsstyrelsen har sagt nej till en högbro eftersom den skulle bli helt dominerande i landskapet, säger Magnus Berge.- Det är viktigt att vi fortsätter att trycka på, de här projekten omprövas med jämna mellanrum och kommunen har fortfarande en viktig arbetsuppgift i att vi gör klart projektet från vår sida. Trafikverket har att hitta lösningar på kanalpassagen och så anslutningen i söder mellan E22 och 210, S:t Annavägen.Spekuleras
Orsaken till att projektet skjutits på framtiden är inte helt klart. Magnus Berge har sin teori.- Det finns spekulationer om att det är Västra Götalandspaketet som kastat om i ordningen. Men omständigheter hinner att ändra sig över tid, jag har t ex inte uppfattat att Kanalbolaget på ett seriöst sätt har reagerat på Trafikverkets senaste förslag om en båtlyft med en öppningsbar del, Kanalbolaget har också fått försäkringar om att de inte behöver stå för bygg- och driftskostnader, säger Magnus Berge.Trafikproblemen genom Söderköping lär alltså fortsätta ett bra tag till, om inget oförutsett inträffar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!