Vintern har kommit på allvar och snö och kyla har avlöst varandra under den senaste tiden. Detta har bland annat lett till hala vägar och trafikproblem här och var i länet och detta har också drabbat Söderköpings sophämtning. På tisdagseftermiddagen meddelades nämligen att sopbilen hamnat i diket på grund av det dåliga väglaget och därefter tagits in på verkstad. Som en konsekvens av detta har alla hämtningar vecka 5 blivit fördröjda eftersom man nu väntar på en ny sopbil medan den andra lagas. Kunderna rekommenderas låta sin tunna stå framme tills den blivit tömd.
Lämpligt nog timar detta med att kommunen nu släppt sin nya gratis sophämtningsapp som ska finnas tillgänglig var man nu hämtar sina appar (beroende på vilken typ av mobil man har). Har man hämtat hem denna kunde man på onsdagsmorgonen få en notis om just denna händelse vilket just var syftet med appen. I en tidigare intervju berättade Theres Stark, renhållningschef om tankarna bakom denna nyhet:.
– Man knappar in sin adress i appen och då får man en pushnotis när man har soptömning och info om vilken tunna det gäller men det är också ett sätt för oss att nå ut med information. Man kan till exempel få en notis om att sopbilen inte kan komma till Norra Finnö för att den gått sönder så det är tänkt att vara en tvåvägskommunikation.
Så denna vecka fram till 3 februari kommer alltså sophämtningen att bli fördröjd. Vill man hämta hem appen kan man söka på "Söderköpings renhållning och VA".