Klagomålen inkom till Socialstyrelsen i april 2010 och rör två ärenden enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Det handlar enligt anmälaren om brister i handläggning, uteblivna hjälpinsatser, bristfällig dokumentation och felaktiga anteckningar.
Brustit i bemötande
Socialnämnden yttrade sig i en inlaga i juli om de frågor som initialt ställdes av Socialstyrelsen. Nu har Socialstyrelsen kommit med sin bedömning av ärendet. Här framgår att man anser att Söderköpings kommun brustit i såväl bemötande som handläggning i de aktuella ärendena.
"Oacceptabelt"
Framförallt uppmärksammas bristerna i uppföljningsmöten där ett glapp på fem år i det aktuella ärendet helt utan uppföljningar enligt Socialstyrelsen är "(...) oacceptabelt och inte förenligt med lagstiftningen."
Skapa mrutiner
Socialnämnden åläggs också att säkerställa att det i ledningssystemet finns rutiner som garanterar den enskildes rättssäkerhet vid handläggning och dokumentation av ärenden som rör enskilda.
Socialnämnden i Söderköping ska redovisa vidtagna åtgärder till Socialstyrelsen senast 28 februari.