De två kanalfararna går sista året på Nyströmska skolan, på Naturvetenskapliga programmet. Att paddla på Göta Kanal är deras projektarbete som alla elever gör innan studenten. Färden tar åtta dagar.
Galna idéer
- Vi satt i matsalen och pratade om vad vi kunde tänkas göra. Först tänkte vi något med häst, men sedan började vi diskutera idéer om vi skulle göra något galet projekt, säger Ida Franzén.
- Vi tänkte på Gert Fylking, som vandrade från Ystad till Haparanda, säger Johanna Carlsson.
De spånade vidare, kanske cykling eller vandra, men stannade vid tanken om en flotte. Till slut blev det allvar av idén och de fick verkligen starta från ruta ett. Ingen av dem är erfarna campare eller båtkännare.
- Vi har prövat med skolan, paddla och bo i tält en natt, säger Johanna Carlsson.
- Det är ett speciellt sätt att leva, men då fick vi lite kunskaper, säger Ida Franzén.
Under byggets gång fick de lära sig allt från att packa rätt till att borra. Från Djurbergs fick de hjälp med att bygga flotten.
Tung last
Packningen väger cirka 30 kilo och flotten runt 50 kilo. Konstruktionen består av plywood och cellplast. Vid slussarna som de passerar måste flotten bäras. En till en och en halv mil paddlar de per dag. Mat ska de laga själv över spritkök och nätterna sover de i tält. Stoppen blir vid bland annat Norsholm, innan och efter Roxen och vid Ljungsbro.
Vid kanalen står en hop släktingar och vänner för att hålla en liten ceremoni innan avfärden. En och annan tår fälls, de skålar och lyckönskar. Tjejerna tar på sig flytvästar och beger sig iväg. Flotten är redan testad, oron att den ska välta är borta.
- Jag känner mig förväntansfullt orolig, men det ska bli spännande att se vad för problem vi stöter på och hur vi ska orka, säger Ida Franzén.
Flotten lever vidare
Tanken med projektarbetet är att eleverna ska lära sig något, men för idéer finns det stor plats. Peter Lindström, kemilärare, har hjälpt till ekonomiskt genom bidrag från Små vetenskapare som han ansvarar för. När paddelprojektet är avklarat ska flotten stå till förfogande för Små vetenskapare för att kunna ta sig ut i Storån och ta olika prover.
Med nöje vinkar han av tjejerna.
- Det blir ett bra projekt i slutändan. Sedan kan vi prata om vad man kan dra för nytta av det, det ska vara vetenskapligt. De får också lära sig hur man lägger upp ett projekt, vad man ska tänka på när man ska nå ett utsatt mål. Under hela processen skriver de loggbok och det har gått jättebra. Det här är två högpresterande och målinriktade tjejer, och väldigt duktiga, säger han.