För att brukaren skulle kunna göra den önskade resan krävdes en ledsagare. Därför ansökte brukaren och föräldrarna till denne om utökad personlig assistans. Första gången en ansökan kom in var för fyra år sedan. Önskemålet var då att få assistans för 64 timmar under de 16 dagar resan pågick. Missförstånd gjorde att det tog hela tre år innan ett slutgiltigt beslut togs.
Anledningen till att den utökade assistenttiden fått avslag är att Socialnämnden ansett att de 20 timmarna som brukaren beviljats varit fullgod.
Fann brister
Resan hade då genomförts, med hjälp av en person som assistent och då uppstod ett löneanspråk. En del av LSS-lagen (lagen om stöd och service för funktionshindrade) är att verka för lika levnadsvillkor som andra ungdomar samt att kunna delta fullt ut i samhället. Därefter följde överklaganden till Förvaltningsrätten i Linköping, till Kammarrätten och Diskrimineringsombudsmannen. Vidare anmälde familjen Socialnämnden i Söderköping till Socialstyrelsen för vårdslöshet av ärendet. Socialstyrelsen gav familjen rätt och fann brister i hur ärendet hanterats. Socialnämnden fick krav på sig att se över sina riktlinjer samt individuella handlingsplaner, och se över uppföljningen.
Överklagade
Förvaltningsrätten dömde till Socialnämndens fördel, men familjen överklagade till Kammarrätten. Förvaltningsrättens dom upphävdes och ärendet returnerade Socialnämnden i Söderköping. En mer grundlig utredning krävdes kring turerna runt resorna och en detaljerad redovisning av önskemålet om utökad assistans. Ärendet är nu under utredning av Socialnämnden. Carina Leijon, socialchef, säger:
- Vi har inte haft riktlinjer nedskrivna, men nu har de redovisats för Socialnämnden. Där står till exempel hur lång tid vi har på oss och hur vi ska gå till väga, det är mer ett arbetsmaterial så att man inte missat något i en utredning. Man kan säga att det är ett verktyg så att man utför sitt administrativa utredningsarbete på rätt sätt. Vi fick backning för att vi inte hade riktlinjer och handläggningsrutiner.
Carina Leijon menar att de nya riktlinjerna ska förhindra att beslut tar så lång tid som i detta fall.
Alltid någon missnöjd
Inga - Lill Östlund, Socialnämndens ordförande, instämmer att riktlinjer saknades, men saknar bakgrundsfakta då hon tillträdde vid årsskiftet.
- Skälet var att riklinjer saknades, men nu har vi dem. Riktlinjerna ska säkerställa ärendehanteringen, den vi fått kritik för. Likaså gäller de individuella handlingsplaner vi nu har. De individuella handlingsplanerna handlägger LSS-frågorna. Men sådana här frågor är alltid svåra. Självklart måste vi ha riktlinjer, men vi får aldrig glömma att det handlar om individer. Vi ser över ärendet, det får inte gå till så här, men det kommer också alltid finnas folk som är missnöjda med beslut. Men riktlinjerna finns för framtiden, och besluten ska vara fattade på rätt grunder. Vi måste ju hålla oss till normer och förvalta skattebetalarnas pengar på rätt sätt.