Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Snokodukt och nya möjligheter – så påverkar förbifarten

Åtgärder för hasselsnoken bedöms kosta 30 miljoner, hur det ska finansieras diskuteras fortfarande. Annars går planeringen för ett Söderköping efter förbifarten vidare: "Det största som hänt Söderköping sedan Göta kanal byggdes".

Therese Nordgren är samordnare för förbifartsprojektet på Söderköpings kommun.

Therese Nordgren är samordnare för förbifartsprojektet på Söderköpings kommun.

Foto: Elisabet Bergquist

Söderköping2023-04-26 14:00

I februari tog regeringen ställning om förbifart Söderköping. Deras beslut innebär att vägplanen nu vunnit laga kraft – förbifarten blir av med beräknad byggstart sent 2024.

Det innebär att arbetet för kommunen nu får ännu tydligare konturer. Samordnare för förbifartsprojektet i kommunen är Therese Nordgren.

undefined
Therese Nordgren är samordnare för förbifartsprojektet på Söderköpings kommun.

– Det här är egentligen det största som hänt Söderköping sedan Göta kanal byggdes, nu går vi från frågan "om" till "när" angående det här projektet så det är jätteroligt. Det möjliggör ju för en enorm utveckling, vi har redan påbörjat det arbetet och är i bra fas, tycker Therese Nordgren.

– Vi planlägger nya bostads- och verksamhetsområden kopplat till de nya trafikplatserna, främst den västra infarten och nu ligger vi i uppstartsfasen att titta på den norra entrén.

undefined
Så här är förbifarten tänkt att dras väster om Söderköping. Det innebär flera gator som nu blir kommunala, och stora möjligheter att påverka stadsmiljön.

En del av arbetet fokuserar på den nya roll som Erik Dahlbergsgatan får när den blir en betydligt mindre trafikerad stadsgata.

– Där är vi igång med att titta på en trafikutredning för att se vilka gator man kommer att åka på istället. Erik Dahlbergsgatan kommer att möjliggöra en framtida omvandling om man kan bygga bort den barriäreffekt som är idag, förklarar Therese Nordgren.

undefined
Området där nuvarande kanalbron ska ersättas av en akvedukt. Bortanför ligger det område där hasselsnoken bor.

En fråga som diskuterats är den hotade hasselsnoken vid området runt Slussporten och de åtgärder som bestämts av länsstyrelsen.

– De har beslutat att det ska byggas en "snokodukt", eller faunapassage – ungefär 15 meter bred – över Slussportens väganslutning. Dessutom ska det anläggas tre trummor under gamla riksvägen så snokarna kan ta sig under. Det ska byggas nya övervintringsplatser och ormarna ska flyttas från östra till västra sidan av gamla riksvägen, berättar Therese Nordgren som tillägger att man planerar att flytta snokarna sommaren 2024.

undefined
En principskiss över faunapassagen eller "snokodukten" där ormarna kan krypa över nya E22.

Hur finansieringen av dessa åtgärder ska lösas är inte helt klarlagt.

– Vi har en pågående dialog med Trafikverket om respektive parts ansvar i frågan och djupare än så kan jag inte kommentera, säger Therese Nordgren som tillägger att en grov kostnadsberäkning visar omkring 30 miljoner kronor för åtgärder kopplade till snoken.

Närmast i tid är arbeten kopplade till flytt av kommunens VA-ledningar som berörs av förbifarten.

– Där ser vi nu över sträckningen, framförallt norr om Göta kanal uppe vid Klevbrinken. Bland annat berörs överföringsledningen till Norrköping i det arbetet, säger Therese Nordgren.

Karta: Söderköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!