I februari tog regeringen ställning om förbifart Söderköping. Deras beslut innebär att vägplanen nu vunnit laga kraft – förbifarten blir av med beräknad byggstart sent 2024.
Det innebär att arbetet för kommunen nu får ännu tydligare konturer. Samordnare för förbifartsprojektet i kommunen är Therese Nordgren.
– Det här är egentligen det största som hänt Söderköping sedan Göta kanal byggdes, nu går vi från frågan "om" till "när" angående det här projektet så det är jätteroligt. Det möjliggör ju för en enorm utveckling, vi har redan påbörjat det arbetet och är i bra fas, tycker Therese Nordgren.
– Vi planlägger nya bostads- och verksamhetsområden kopplat till de nya trafikplatserna, främst den västra infarten och nu ligger vi i uppstartsfasen att titta på den norra entrén.
En del av arbetet fokuserar på den nya roll som Erik Dahlbergsgatan får när den blir en betydligt mindre trafikerad stadsgata.
– Där är vi igång med att titta på en trafikutredning för att se vilka gator man kommer att åka på istället. Erik Dahlbergsgatan kommer att möjliggöra en framtida omvandling om man kan bygga bort den barriäreffekt som är idag, förklarar Therese Nordgren.
En fråga som diskuterats är den hotade hasselsnoken vid området runt Slussporten och de åtgärder som bestämts av länsstyrelsen.
– De har beslutat att det ska byggas en "snokodukt", eller faunapassage – ungefär 15 meter bred – över Slussportens väganslutning. Dessutom ska det anläggas tre trummor under gamla riksvägen så snokarna kan ta sig under. Det ska byggas nya övervintringsplatser och ormarna ska flyttas från östra till västra sidan av gamla riksvägen, berättar Therese Nordgren som tillägger att man planerar att flytta snokarna sommaren 2024.
Hur finansieringen av dessa åtgärder ska lösas är inte helt klarlagt.
– Vi har en pågående dialog med Trafikverket om respektive parts ansvar i frågan och djupare än så kan jag inte kommentera, säger Therese Nordgren som tillägger att en grov kostnadsberäkning visar omkring 30 miljoner kronor för åtgärder kopplade till snoken.
Närmast i tid är arbeten kopplade till flytt av kommunens VA-ledningar som berörs av förbifarten.
– Där ser vi nu över sträckningen, framförallt norr om Göta kanal uppe vid Klevbrinken. Bland annat berörs överföringsledningen till Norrköping i det arbetet, säger Therese Nordgren.