Smultronstället laddar för ny säsong

Eleganta, lekfulla, trendiga. Här är glass inte bara glass utan fantasifulla uppläggningar i en meny som gjort Smultronstället till en unik och rikskänd glassrestaurang vid Slussplan, Söderköping. Säsongstart i morgon lördag.

Karnevalkänsla. Mycket prylar går åt för uppläggning och utsmyckning. Anders Lindskog med ett par av dem.

Karnevalkänsla. Mycket prylar går åt för uppläggning och utsmyckning. Anders Lindskog med ett par av dem.

Foto: Anne-Marie Karlsson

Söderköping2017-04-28 05:58

Det är nu 35 år sedan Rose-Marie och Ingemar Persson övertog den tidigare Kanalkiosken, byggde sedan ny kiosk och skapade restaurangkonceptet med varunamnet Smultronstället. Idag ett av Östergötlands sju mest populära turistmål enligt Tillväxtverket, med 180 000 säsongsbesökare som klämmer i sig 90 000 liter glass från en meny med 60 egenhändigt skapade glassuppläggningar och 35 olika smaker.

Företaget ägs numera av barnen Anders Lindskog och Tina Persson samt Anders fru Maria Lindskog.

– Glass ska vara en rolig och festlig upplevelse med något för alla, även små glassar, säger Anders Lindskog, företagets vd.

I januari drar förberedelserna igång med anställningar, varuleveranser och personalutbildning inför en säsong som sträcker sig till slutet av augusti.

Inne i huset pågår full aktivitet med att ta emot varor, sortera och ställa i ordning. Mängder av skålar, muggar och bägare, allt av glas, samt stor mängd tillbehör och dekorationer måste vara nära till hands när serveringen börjar. Mer än två minuter ska en glassuppläggning inte ta. På 250 kvadratmeter fördelat på två plan ryms också lager, frysrum, kök, personalrum. Utomhus finns 150 sittplatser under tak.

– Vi öppnar till Valborgsmässohelgen eftersom det är tradition, men maj brukar vara en lugn månad, säger Anders Lindskog. Tio dagar i maj är som en enda dag i juli, men det är bra för personalen med en mjukstart.

Totalt finns 70 anställda, varav tio året om. Var och en har sin givna roll i arbetet med försäljning, uppläggningar, servering, diskning.

– En fråga vi ofta får är om vi gör glassen själv, säger Anders Lindskog. Men det faller på sin egen omöjlighet. Då skulle vi behöva bygga en stor glassfabrik någon annanstans och ha stora bilar till frakten. Istället köper vi kvalitetsglass.

Alla glasskreationer är egenkomponerade och det är Maria Lindskog som står för de kreativa och fantasifulla idéerna.

– Jag har det hela tiden i huvudet och får idéer från resor, filmer, tv och trender som nu användandet av smileys, säger Maria Lindskog.

En av årets sex glassnyheter är just Smiley där en mjuk tygsmiley som kan tas med hem.

Populärast annars under åren är Vesuvius, glassen som ryker. När det gäller smaker är klassiker som jordgubb och vanilj något som håller genom alla tider.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om