Folkbladet skrev i januari om det avtalsförslag som förelåg från länets kollektivtrafikmyndighet som innebar att Östgötatrafiken skulle ta över ansvaret från kommunerna för färdtjänst och skolskjuts. Nu visar det sig att Söderköpings kommun är en av fem Östgötakommuner som beslutat sig för att säga nej till avtalet och alltså behålla den så kallade särskilda kollektivtrafiken i egen regi.
– Vi har påbörjat en egen upphandling i stället, säger Mattias Ravander (S), kommunstyrelsens ordförande.
I det utsprungliga avtalet skulle verksamheten tas över av Östgötatrafiken men tillståndsgivningen fortfarande ligga hos kommunen.
– Men även då skulle vi vara tvugna att följa deras regelverk. På det sättet skulle vi tappa kontrollen över servicenivån, tillståndsgivningen och annat. Dessutom har vi så små volymer och har bra kontakt med de som använder färdtjänst, med Östgötatrafiken skulle de vara hänvisade till en central i Mjölby när de bestämmer, påpekar Mattias Ravander.
Förutom detta skulle man också gå miste om vissa samordningsvinster. Ett exempel är Albogaexpressen, en busslinje som ursprungligen initierades av en fastighetsägare som nu driver det i samarbete med kommunen och Ramunderstaden. Linjen är gratis för Ramunderstadens hyresgäster.
– Vi samutnyttjar skolskjuts med Albogaexpressen vilket inte hade varit möjligt med det avtalet som förelåg, så vi landade i beslutet att det är inte aktuellt för oss att gå med i det här denna gång, säger Mattias Ravander.