Myndigheten granskar regelbundet all skolverksamhet i hela landet och i december var det Söderköpings tur. Resultatet som nu kommit visar att kommunens grundskolor, förskolor, fritidshem och grundsärskola får godkänt på alla punkter. Skolinspektionen har, förutom att granska politiker och förvaltningskontor, gjort tillsynsbesök på Västra Husby skola, Östra Ryds skola och Ramunderskolans grundsärskola.
– Det är klart att det här är jättekul. Skolinspektionen tittar ju bara på bristerna, det är deras jobb, så därför blir man extra glad över att få gröna papper, säger Cathrine Jerrhage, rektor på Ramunderskolan.
Senast Skolinspektionen granskade Ramunderskolan, 2013, gällde det hela skolan och då fick de många nedslag på verksamheten.
– Därför var vi beredda på att bli granskade igen, men eftersom vi höjt betygen så markant blev det inte så.
Även Per-Arne Sterner, barn- och utbildningschef, är stolt och nöjd över resultatet.
– Jag tror att det här är rätt ovanligt, det brukar alltid vara något som ska rättas till. Men vi har jobbat systematiskt med kvalitetsarbetet, både på en övergripande nivå och på detaljnivå.
Under tillsynsbesöket träffade Skolinspektionens representanter både elever, lärare, elevstödsgruppen och rektorer på Ramunderskolan.
– De sitter ungefär en och en halv timma med varje grupp och ställer ungefär samma typ av frågor för att se om de får samma svar. De brukar också vara med på någon lektion, säger Cathrine Jerrhage.
Vad är du är mest nöjd med?– Jag tror att vi möter alla elever mer individuellt nu än vad vi gjort tidigare. Det är kul för att det är oerhört svårt.
Just inom grundsärskolan är det extra viktigt då eleverna har olika funktionshinder och befinner sig på olika nivåer.
I beslutet från Skolinspektionen framgår också att meritvärdet och behörigheten till gymnasiet är högre i Söderköping än i riket i stort.
– Det är ett fantastiskt meritvärde och betygsresultat på Ramunderskolan. Det är ju slutklämmen på det man gör i grundskolan så om man lyckas där så har man verkligen lyckats, säger Per-Arne Sterner.
Samtidigt menar han att resultaten kommer från ett gott arbete på alla nivåer.
– Förskolan till exempel har gjort ett fantastiskt utvecklingsarbete. Det är det dagliga hårda arbetet som leder till resultat.