Sakta men säkert krälar sig projektet förbifart Söderköping, skärgårdslänken inkluderad, allt närmare att bli verklighet men segt är det onekligen. Trafikverkets tidigare bedömningar har gått från byggstart 2024 till 2025. Det senaste budet som kom under hösten är att byggstart nu tros kunna äga rum hösten 2026.
Men en ljusglimt kunde skönjas redan på onsdagen. Då hade Söderköpings kommun nämligen bjudit in till ett första grävskopetag för förberedande arbeten inför bygget av förbifarten. Det handlar om att kommunen behöver flytta vatten- och avloppsledningar som i dag ligger där förbifarten ska byggas. Dessa arbeten är helt enkelt en förutsättning för förbifartsbygget.
Samordnare för E22 på Söderköpings kommun är Therese Nordgren. Hon berättar att den framskjutna byggstarten till 2026 ger lite marginaler åt kommunen.
– Det ger oss lite tidsutrymme med de samordningsfrågor vi har att hantera. Men kopplat till just det här arbetet har vi ett avtal att vi ska ha flyttat de här ledningarna till oktober 2025, förklarar hon och tillägger att Trafikverket också vill ha marginaler eftersom även de har en del förberedande arbeten som ska göras:
– Sedan är ju både våra och Trafikverkets planer kopplade till beslut om nationell plan som tas i december, det är först då vi vet hur tidsplanen kommer att bli i detalj.
Var ligger ledningarna nu och vart kommer de att gå?
– De korsar ju befintlig E22 i dag och det kommer de att göra även efter det här jobbet, men i ett annat läge och i en annan höjd. Enkelt uttryckt kan man säga att utan en flytt skulle de här ledningarna hänga i luften eftersom att profilen på vägen kommer att tryckas ner för att kunna bygga akvedukten, säger Therese Nordgren som tillägger att planen är att det här ska färdigställas under våren.
– Men det beror ju också lite på hur vintern blir.
Kommer det att bli några trafikstörningar under tiden?
– Nej, det här är ju ledningar som trycks under vägen på annat sätt så det ska inte påverkas.
Det här är det större arbetet som kommunen ska utföra innan Trafikverket ska igång med själva förbifarten.
– Men vi har ju en tät dialog med våra arrendatorer så de ska kunna bruka sin mark så länge som möjligt innan Trafikverket behöver ta marken i anspråk. Där har vi en dialog, säger Therese Nordgren som tycker det känns bra att komma igång.
– Det är jätteroligt, äntligen händer det!
Förutsättningarna för tätorten Söderköping, med exempelvis trafiken, förändras ganska kraftigt när förbifarten väl tas i bruk.
– Alldeles nyligen har vi färdigställt en trafikutredning där en konsult hjälpt till att ge förslag på stadsmiljön när nya E22 är utbyggd. Den kommer vi att jobba vidare med. Det handlar om hur vi ska prioritera och rör framförallt stråket Östra Ryds-vägen och korsningen vid befintlig E22 där vi se att det kommer att behövas förändringar, berättar Therese Nordgren.
– Det är ändå ett tidigt utredningsskede och handlar om vilka detaljplaner som kan komma att behövas göras om.
Enligt henne kostar detta projekt 19 miljoner, varav Trafikverket står för 12.
När det gäller själva förbifarten har Trafikverket påbörjat en upphandling och räknar med att ha en entreprenör kontrakterad under 2025.
Så här nära att bli verklighet har detta långbänksprojekt aldrig varit.