Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Saluhall firar ett år

Anderssons saluhall ser tillbaka på året. En dröm har gått i uppfyllelse för ägaren Jennie Andersson, och nu gäller det att hålla den vid liv.

SÖDERKÖPING2011-12-03 05:04

I gallerian på Fix-området ligger Anderssons saluhall, uppkallad efter ägaren Jennie Andersson., 38 år. I butiken säljs kött, fisk, skaldjur, ost, hemlagad mat och andra produkter som choklad, kex och marmelad. Senaste tillskottet i utbudet är en veckopåse med produkter och recept.

Utdöende yrke

Förra året öppnade saluhallen, en dröm som Jennie Andersson länge haft.

- Mitt yrke höll på att försvinna. Målet var att få jobba med det jag vill.

Andersson är utbildad styckmästare och har arbetat i butiker i Norrköping, Valdemarsvik och Söderköping. Hon jämför med hur det var förr då fyra styckmästare fanns i en butik hon arbetade i. Numer är det endast ett fåtal som styckar själva.

- Efter Ica-skandalen (då kött ompaketerades och datummärkningen ändrades, red.anm) slutade man stycka kött i butik. Då började man mer och mer med färdigpackat kött. Det var också ett sätt att minska på personalen.

Tillsammans med sin sambo, Jörgen Filipsson, driver hon saluhallen. Han har haft eget företag sedan många år tillbaka.

- Han vet hur det är att driva företag och ha anställda. Han är riktigt driftig och kan marknadsföring. Det är tur att vi har varandra.

I saluhallen finns en anställd och en person som arbetstränar.

Närproducerat

Något som var viktigt när butiken startade var kvalitén på varorna. I möjligaste mån försöker de sälja närproducerat kött från Åtvidaberg och Loftahammar.

- Den tanken hade vi direkt. Men det ska ju inte endast vara närproducerat, utan det ska vara en bra vara. Vi har känslan för att leverera bra kvalité, det hoppas vi kan lära kunderna. Vi vill utnyttja det som är nära oss så gott det går. Men äkta varor, det kostar lite mer.

Kött i saluhallen finns hängmörat, i en specialbyggd kyl. Jennie Andersson tyckte maten var bättre förr, och vill använda sådana metoder, men med ny teknik som luftfuktighet och temperatur.

- Man kan säga att köttet mognar, vätskan dunstar, det blir kraftigare. Ungefär som ett vin. Om man köper massproducerat blir man lurad som kund.

De har även fått kontakt med lokala fiskare som levererar gös, strömming och det som plockats upp under natten.

Filial?

Jennie Andersson ser fram emot att driva butiken vidare, men hoppas att kunderna ändrar sitt tänk och handlar efter tillgång. Hon berättar om en leverantör i Italien och hur man handlar där, kunden går in och frågar efter vad som finns, inte efter exakta varor.

Året har gått som planerat och budgeten ser ut som de tänkt.

- Jag kommer inte bli miljonär, men jag får jobba med det jag älskar. Jag vill ha trevliga arbetskamrater och att vi ska ha kul här bakom. Om man får drömma så vore det roligt att öppna en filial. Men än så länge kräver det här mycket tid, tid och kärlek.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om