Nu har vägplanen vunnit laga kraft och därmed är det bestämt hur sträckningen ska gå och hur man ska koppla ihop E22 med staden. Vägplanen har visserligen ställts ut och varit på samråd, men för gemene man kan det vara svårt att sätta sig in i hur det kommer att bli. Här kommer därför en ungefärlig beskrivning:
Om man kommer norrifrån möts man först av Trafikplats Slussporten. Den ersätter nuvarande trafikplats Klevbrinken och Korsbrinken och den nuvarande bron över kanalen kommer att tas bort. Det är också vid Slussporten som det ska göras en bergskärning för att knyta ihop E22 med gamla riksvägen. Det är här den skyddade hasselsnoken finns. Flera åtgärder har utlovats för att hasselsnoken ska fortsätta att trivas i området även efter förändringen.
Själva akvedukten kommer att ligga cirka 50 meter väster om den nuvarande bron över Göta kanal och bilar, cyklister och gångare ska ner i en tunnel 12-15 meter under vattenytan.
– Här kommer det att bli stora nivåskillnader för först ska vägen gå under Göta kanal och sen ska du åka på en bro över 210:an, säger Sara Norling, projektledare för E22 på kommunen.
Där emellan ligger Lillån, och för att få rätt lutning på vägen ner i tunneln måste cirka 15 meter av ån flyttas söderut. Det går att jämföra med ett mindre kanalbygge och för det ansvarar Trafikverket.
I höjd med dagens korsning E22/väg 210 byggs Trafikplats Norra, som blir infart för de som ska till Ågatan och centrum. Vägen fortsätter söderut mellan räddningstjänsten och SM Entreprenad.
– Det blir också en bro över Storån och nya E22 kommer passera under befintliga Brobyvägen för att minska bullret mot Waldorfskolan som ligger ganska nära, säger Sara Norling.
Efter det kommer Trafikplats Västra.
– Den trafikplatsen är den vi tror Söderköpingsborna kommer använda mest för där är kopplingen till Östra Rydsvägen och de delarna av staden. Här har vi redan börjat planarbete, dels för verksamhetsmark men också för bostäder i Albogadalen. Där finns ett godkänt planprogram som möjliggör för 1 000 bostäder, säger Therese Norgren, E22-samordnare.
Sist kommer Trafikplats Södra som är avfarten mot Sankt Anna och Mogata. Där ansluter E22 till Skärgårslänken, en förlängning av väg 210 som byggs till och får en hastighet på 80 kilometer i timman.