Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Riskabel kanal-is

Nästa vecka töms kanalen på vatten ända ut till Mem. Det innebär att det blir riskabelt att ge sig ut på isen så nu går kanalbolaget ut med en varning.

Kanalåkning. Tiden för riskfri skridskoåkning på kanalen är snart förbi.

Kanalåkning. Tiden för riskfri skridskoåkning på kanalen är snart förbi.

Foto: Patrik Selsfors

SÖDERKÖPING2017-02-08 16:00

Kylan har lagt sig igen och därmed stärks isarna runtom i länet. Trevligt för många skridskoåkare men också förenat med risker, inte minst för de som upptäckt skridskoåkning på Göta kanal. Nu har det nämligen blivit dags för Göta kanal-bolaget att påbörja arbetena vid Vargklyftan.

– Det är kanterna på kanalen som rasat så man kan säga att vi ska göra en ny kanalbank. Det innebär att vi kommer att tömma kanalen från Tegelbruket och ut till Mem, förklarar Anders Donlau, projektledare för renoveringsarbetet Göta kanal 2.0.

Det här innebär alltså att det blir lite problematiskt med isen på kanalen.

– Ja, det kan bli lite otäckt faktiskt. När vattnet under isen försvinner kan den bli hängande med luft under även om det kan se ut som att det är vatten. Det kan ju innebära att man faller igenom eller fastnar, säger Anders Donlau.

– Det är orsaken att vi nu går ut med en varning mot att vistas på isen.

I övrigt går arbetena med Göra kanal 2.0 som planerat.

– Det är full fart och enligt vår tidsplan så kommer vi att vara klara med säsongens arbeten till kanalens öppning, tror Anders Donlau.

– Vi räknar med att ha utfört de planerade arbetena så vi kan fylla på vatten i kanalen i mitten av april.

Vid Vargklyftan kommer man att utföra så kallad nålning, erosionsskydd och höjning av kanalvallen för att skapa bättre stabilitet. Nya bräddavlopp, diken, bigravar och kulvertar ska också bidra till ökad stadga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om