Fler elever borde betyda mer pengar, kan man tänka vore enkel matematik. Men i Söderköpings kommun har man i stället valt att sänka lokalkostnaderna då man gått efter principen kostnad per elev, vilken alltså blir lägre när fler elever samsas på samma yta.
– Skolekonomi är väldigt komplicerat vilket, enlig mig, också gör att det finns ganska stora möjligheter till att tolka det på olika sätt, säger Helena Selsfors.
Hon anser även att politikerna inte hörsammar skolornas, kommunala som enskildas, behov av ökade resurser för barn i behov av särskilda stödinsatser.
– Det fick mig att känna att det får vara nog nu. Man har ett så kortsiktigt sätt att tänka och politikerna förstår helt enkelt inte hur såna här beslut, eller kanske rättare sagt bristen av beslut, slår mot de elever som verkligen behöver få sin skolvardag anpassad.
Hon ansvarar för 143 elever i skolan och ett 50-tal barn i förskolan. Allt fler vill gå på Waldorf och antalet elever ökar hela tiden. Men med kommunens sätt att räkna, betyder det minskade intäkter med mellan 200-300 000 kronor sedan årsskiftet i skolans budget.
– För oss som är en icke vinstdrivande verksamhet är det jättemycket pengar. Vi kan inte, som en kommunal skola säga, ”oj då vi gick med underskott”. Vi måste sköta vår ekonomi och det är ett jättebekymmer, säger Helena Selsfors, som dessutom får svårt att tänka långsiktigt:
– Det är svårt att utveckla verksamheten. Vi skulle egentligen behöva bygga ett klassrum till, men det går inte som det är nu. Vi har endast ett par ströplatser att erbjuda till hösten. Och om man tittar på demografin verkar efterfrågan bara öka.
Skolpengen som betalas ut från kommunen till skolorna ska gå till exempelvis löner och beräknas på ett antal poster, såsom elevhälsa, skolmat och lokaler. Sänker kommunen kostnaderna för, i det här fallet, lokalerna, betyder det mindre pengar till skolan. Och det är de enskilda skolorna och förskolorna som drabbas.
– De fina i kråksången är ju att de kommunala skolorna inte har några lokalkostnader eftersom kommunen betalar för det. Men från kommunens sida menar man att det är rättvist: att alla verksamheter ska ha samma beräkningsgrund, för så går det att tolka skollagen, säger Helena Selsfors.
Det är vad hon får höra när hon pratat med den politiska ledningen. Summa summarum innebär det en minskning med flera hundra tusen för Waldorfskolan.
– De hummar och brummar och säger att det inte är deras fel. Alltid är det någon annans fel, säger Helena Selsfors som tröttnat på att politikerna lovar så många satsningar på skolan, och när så inte blir fallet, skylls det på den tidigare majoriteten eller någon annan.
– Det är en skrämmande situation vi har i Sverige. Skolsituationen är svår överlag, det är lärarbrist och skolorna står inför jätteutmaningar. Då duger det inte med att bara säga att vi ska satsa på skolorna, det måste ju märkas något med.
carolina.nilsson@folkbladet.se
011-200 417