Sommaren 2023 kommer inte att gå till historien för vare sig värme eller bad. Förutom några veckor i början av sommaren var det snarare regn och rusk som blev signaturmelodin.
Det här syns i den statistik för besöksnäringen som branschorganisationen Visita tagit fram via SCB och Tillväxtverket. Antalet gästnätter i Sverige för campingar och stugbyar sjönk under juni till augusti med sju procent jämfört med 2022.
– Att antalet gästnätter sjönk beror sannolikt på det dåliga vädret under sommaren. Antalet svenska gästnätter är nästan 1 miljon (- tio procent) färre än sommaren 2022, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
– Samtidigt pekar alla ekonomiska kurvor åt fel håll just nu.
Siffrorna för Östergötland följer denna trend. För Norrköping ser man en nedgång med nära en procent jämfört med 2022, antalet svenska gästnätter är över 10 000 färre.
Minskningen är ännu större i Söderköping. Fram till och med september har antalet gästnätter minskat med 5,1 procent. Om man enbart tittar på augusti är det nära 20 procent färre – bland utländska gästnätter är nedgången 35 procent.
Therése Eklöf är näringslivs- och turistchef i Söderköping.
– Vi har tittat på det här och konstaterar att vädret ligger bakom bortfallet till stor del, framför allt augusti var en utmaning. Däremot har vi reagerat på att siffrorna visar ett större bortfall av gästnätter än vad vi fått signaler om från våra anläggningar, säger Therése Eklöf som tillägger att även SCB dubbelkollat och sett vissa avvikelser.
– Vi har många mindre boenden och ställplatser som inte inkluderas i statistiken.
Söderköping upplevde däremot ett uppsving under pandemin där hemestertrenden slog igenom.
– Vi mådde väldigt bra under den perioden, vi har ett jättefint utbud av utomhusupplevelser, man kan uppleva kultur och historia utomhus och även skärgården hade långt fler besökare, bedömer Therése Eklöf som tillägger att årets siffror går att jämföra med 2018-2019.
Hon tror att turister i år mer sökt sig inomhus beroende på vädret.
– Vi ser att Linköping och Norrköping har haft bra utfall i och med att de har muséer och inomhusaktiviteter på ett annat sätt. De allra flesta betraktar Söderköping som en typisk sommarstad även om vi till exempel har en fin stadskärna, bowlinghall, padelhallar och annat. För oss är uppdraget framöver snarare att marknadsföra alla de saker som man faktiskt kan göra här en regnig dag.