Det finns många skäl att försöka styra över en större del av trafiken från privatbilism till kollektivtrafik. Miljöskäl och minskat vägslitage är bara några. För att rikta ljuset mot kollektivtrafiken och få synpunkter på hur bilpendlare upplever pendling via buss har Söderköping sjösatt Pendlarprojektet.
Söderköpings kommun har via annonser fått fram tio bilpendlare som fått ett gratis månadskort och bundit sig till att åka kollektivt minst tre dagar per arbetsvecka samt skriva en veckoredogörelse. Under perioden oktober till december har de fått välja en resmånad.
Under tisdagskvällen hölls en information som förtjänstfullt modererades av landstingsfullmäktiges nyblivne ordförande Anders Senestad (M). Medverkande var också representanter från Östgötatrafiken, Söderköpings kommun, Ringarums buss, Trafikverket, Östsam och Söderköpings kommun. Dessutom var tre av pendlarna som deltog i projektet närvarande.
Avkopplande
Stina Ljung på Söderköpings kommun har sammanställt veckoredogörelserna.
-Våra pendlare har sammanlagt gjort 271 resor, på pluskontot med busspendling framgår att det är avkopplande att åka buss, man promenerar mera, man slipper leta parkeringsplats och man hinner göra ärenden. Dessutom upplevs busschaufförerna som trevliga, berättade Stina Ljung som därefter övergick till de negativa upplevelserna.
- Mer väntetid, stressigt att passa tider samt för dyra och för oflexibla resekort var några synpunkter som dök upp. Skäl att ta bilen kan vara att mathandla, att samåka med make/maka eller att man har ovanliga arbetstider.
Hearing
Kvällen avslutades med en hearing där en panel fick svara på frågor och samtala om undersökningen. I panelen ingick en av de tio som deltagit i försöket, nämligen Kajsa Andersson.
- Jag har blivit omvänd. Jag har haft fördomar om att det skulle vara tungt och jobbigt att åka buss men det är tvärtom bekvämt, tyckte Kajsa Andersson som påpekade att det viktiga nu var att Söderköpings kommun håller i det här initiativet.
- Det är så lätt att ett sådant här projekt stannar vid att vara just ett projekt. Nu är det viktigt att det här blir hållbart.
För Kajsa var miljön det viktigaste argumentet för busspendling. Andra argument som dök upp i den efterföljande diskussionen var: billigare, mer avkopplande och dessutom trevligt och socialt.
Kommunstyrelsens ordförande Magnus Berge tyckte att projektet hade avlöpt väl och är viktigt.
- Dessa 271 bussresor som våra deltagare i projektet har åkt har inneburit 1 069 kg koldioxid mindre i atmosfären. Det är för mig ett mycket starkt argument för ökad kollektivtrafik.
Alla deltagarna var överens om att kollektivtrafik är framtiden. Det gäller bara att göra den attraktiv för resenärer och planera stadsbilden så att kollektivtrafiken gynnas. Kanske enklare sagt än gjort men likväl ett tydligt mål hos de närvarande.
Sammanställningen av resenärernas veckoredogörelser finns tillgänglig på kommunens hemsida.