Det är en strålande dag även om temperaturen fortfarande är ganska låg. På E22 vid Skönberga i Söderköping pågår en hastighetskontroll utförd av Therése Eliasson och Emmy Nyberg som är lokalområdespoliser i Söderköping och Valdemarsvik.
Polisens trafikkontroller är viktiga ur flera synpunkter, både vad gäller synlighet mot medborgarna och naturligtvis att upprätthålla trafikreglerna, men också som ett sätt att avbryta pågående brottslighet.
Det blev tydligt i förra veckan då Therése Eliasson i ett inlägg på lokalområdespolisens Facebooksida berättade om vad en hastighetskontroll kan leda till. Där gick hon också ut med en uppmaning till trafikanter att sluta varna med exempelvis blinkningar när polisen har kontroller.
– Vi hade en hastighetskontroll och vinkade in en bil för hastighetsöverträdelse. Vi går fram till personen och ganska snabbt får vi en misstanke om att den här personen är drogpåverkad, alltså ett grövre brott, förklarar Therése Eliasson.
Det här ledde till provtagning men också till beslag, man gjorde nämligen en husrannsakan, både i fordonet och i bostaden. Då fann man narkotika samt narkotikaklassade läkemedel, bland annat Oxamed, ett vanligt dopingpreparat.
Hade denna förare uppfattat en varning från medtrafikanter skulle hen förmodligen tagit en annan väg och undvikit kontrollen.
– Det handlar ju inte främst om dem som kör lite för fort, utan dem som är påverkade av både alkohol och narkotika som kommer att försöka ta en annan väg. Det gäller ju även förare som saknar körkort eller personer från kriminella grupperingar, som skulle kunna vara på väg att genomföra våldsdåd, säger Therése Eliasson.
– Jag tror att många tänker att de bara varnar medtrafikanter så att dessa ska kunna spara några tusenlappar i böter. Men man varnar alltså också grovt kriminella, rattonyktra och drogonyktra. Överlag så upptäcker vi mycket brott som inte har med trafik att göra när vi jobbar med trafikarbete, så det är värt att tänka på för allmänheten.
Märker ni på något sätt när det varnas bland trafikanter?
– Ja, vid vissa tillfällen kan man se att det körs fortare i början av vår kontroll men efter en stund så kör nästan alla långsammare och då kan man ju kanske tro att det har börjat blinkats och varnats, säger Therése Eliasson.
Det har i dessa sociala medier-tider också dykt upp andra sätt att varna för polisen.
– Det finns ju Facebook-grupper och Snapchatkonton som berättar var polisen befinner sig men det är ju svårt för oss att parera.
Gör ni något för att motverka den här utvecklingen?
– Man kan ju få böter för att man varnar andra bilister för poliskontroller. Men det är ju också en resursfråga för då måste ju någon av oss stå och kontrollera det, så det blir sällan en prioritet. Men vi försöker ju ställa undan bilen så den inte syns på långt håll och så, men det går ju inte att gömma sig helt, förklarar Therése Eliasson.
Hur skulle ni säga att Söderköpingsborna sköter sig i trafiken rent allmänt?
– Överlag så tycker jag att de sköter sig bra. Det är väl när det gäller de lägre hastigheterna, framförallt 30 och 40, som vi ser att hastigheten överskrids mycket. Det gäller ju utanför skolor och under morgontrafiken när folk ofta lite stressade, även på gångfartsområdena i centrum åker man ofta för snabbt, bedömer Therése Eliasson som hoppas på en allmän fartsänkning på sådana platser.