Söderköping är en utpräglad pendlingskommun. Närmare 5 000 personer pendlar dagligen ut från Söderköping och av dessa färdas den absoluta majoriteten med bil. Miljövinsterna är med andra ord stora om fler väljer kollektiva färdmedel, både vad gäller koldioxidutsläpp och minskat vägslitage.
Förra hösten ägde alltså pendlarprojektet rum. Tio intresserade bilpendlare förband sig att åka kollektivt minst tre dagar per arbetsvecka under den valda resemånaden. Mot detta fick de ett gratis månadskort.
I januari hölls så en information och hearing på Stinsen där projektet summerades via deltagarnas veckoredogörelser. Man kunde konstatera att på det hela taget var upplevelserna positiva hos pendlarna. En av deltagarna, Kajsa Andersson uttryckte det så här:
- Jag har blivit omvänd. Jag har haft fördomar om att det skulle vara tungt och jobbigt att åka buss men det är tvärtom bekvämt.
Över förväntan
Projektledare för pendlarprojektet är Bo Andersson, energi- och klimatrådgivare.
- Resultatet blev över förväntan och vi kunde notera att åtta av de tio pendlarna ville fortsätta med busspendling. Av det skälet går vi nu vidare, berättar Bo Andersson.
Den här gången blir det i avsevärt större omfattning, hundra personer ska delta i projektet som sträcker sig från maj till oktober.
Upplägget är detsamma: man får som pendlare ett månadskort för valfri månad inom perioden och ska åka buss minst tre gånger i veckan.
- Det blir däremot inte lika intensivt med veckorapporter från deltagarna denna gång. Förra gången visste vi ju inte hur utfallet skulle bli men den här gången räcker det med att deltagarna svarar på en enkät i efterhand, upplyser Bo Andersson som tillägger att man denna gång fokuserar mer på hur pendlarens egna vanor påverkas.
Stort intresse
Intresset för projektet är stort, redan har 30 personer anmält sig. Kostnaden för kommunen för samtliga 100 deltagare blir 70 000 kronor,
kostnaden för månadskorten.
- Den fråga vi vill ha svar på med detta projekt är: varför åker folk inte kollektivt? Får man veta det kan kollektivtrafiken anpassas så att den passar fler, tror Bo Andersson som är övertygad om att många som testar kan komma att gå över till kollektivt resande.
- Det finns många fördelar, man kan läsa och lyssna på musik och får en liten tid att koppla om från privatliv och arbetsliv. Sedan kommer bilen alltid att behövas, till exempel när man ska storhandla eller åka ut på landet.
Nyckelordet är enligt Bo Andersson flexibilitet.
- Om Östgötatrafiken vill vara flexibel skulle värdekorten också vara rabatterade så att människor känner att de kan utnyttja sitt resande mer effektivt. Men det är ytterst en politisk fråga om man vill gå in med skattemedel för att få fler att åka kollektivt.
Miljövinsterna är uppenbara, första delen av projektet innebar 1 069 kg mindre koldioxid i atmosfären.
- Den siffran gällde tio resenärer. Fas två kommer alltså att innebära tio ton mindre koldioxidutsläpp, avslutar Bo Andersson.
Ansökning till pendlarprojektet ligger på kommunens hemsida.