Att slippa en europaväg genom staden och få Erik Dahlbergsgatan som lokalgata öppnar nya möjligheter för hur Söderköping kan utformas. Nu bollas idéer och förslag för framtidens stad. Två av kommunens tjänstemän har uppdraget att under året arbeta fram en gestaltningsplan.
– Det är roligt och spännande, säger kommunalrådet Anders Bevemyr (S). Det finns många tankar om hur man ska kunna gestalta om genomfarten, idag kan vi inte göra mycket, europavägen ligger som en våt filt över planeringen. Men kanske kan vi sedan skapa något liknande Skvallertorget i Norrköping.
– Vi har varit i Katrineholm och sett hur de jobbar där med genomfarten. Jag tror att det blir mycket mysigare, men det krävs också trevliga och informativa infartsmiljöer på nya E22, som gör det lockande att åka in i Söderköping.
Men parkeringshus vid Stinsen?– Det är bara en tanke men vi måste fundera på vad vi ska göra med Stinsenområdet. Om resecentrum ska vara kvar eller flyttas.
– Parkering är alltid ett bekymmer. Vi har den stora kanalparkeringen men det finns också funderingar på om det kan bli en större parkering mitt emot nya räddningsstationen och man får gå en bit till centrum.
Nya gång- och cykelvägar, anslutningsvägar från Erik Dahlbergsgatan och parallellgator är annat att fundera på.
Flyttning av E22 möjliggör mer bostadsproduktion i Söderköping, bland annat i Albogadalen med 800-1000 bostäder. Och en del tomter kan bebyggas efter Erik Dahlbergsgatan, till exempel vid Kockens.
Men först väntar man med spänning på att regeringen ska besluta i april om finansiering i den nationella planen med 1,1 miljarder till förbifart Söderköping.
– Vi hoppas verkligen att det blir så och har inte fått några andra indikationer, säger Anders Bevemyr. Trafikverket har sagt att då kan byggstart bli 2021 och vara färdigt 2024. Då har man också ett års överklagandetid med i beräkningen.
– Bara vi får beslutet kan vi börja fundera på vad som går att göra redan innan byggstart. En rondell vid korsningen vid Hemköp ligger med i planen fortfarande.
– Vi måste vara långt framme i detaljplanearbetet för trafikplatser och områden för att försöka lägga tillrätta så mycket som möjligt i ett tidigt skede.
– En annan sträckning av E22 kommer också att positivt påverka Ringarum, Gusum och Valdemarsvik som blir mer attraktiva för inflyttning och pendling.