Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Det största som hänt Söderköping sen Göta kanal"

I decennier har en lösning på de långa köerna genom Söderköping diskuterats. I fredags kom beskedet att vägplanen för förbifarten vunnit laga kraft. "Jag tror faktiskt inte att Söderköpingborna förstår det. Men nu händer det", säger Sara Norling, projektledare för E22 på Söderköpings kommun.

"Det är fantastiskt roligt. Det här har vi kämpat för i många år", säger Sara Norling, kommunens projektledare för E22, och Therese Norgren, E22-samordnare, om beskedet från regeringen.

"Det är fantastiskt roligt. Det här har vi kämpat för i många år", säger Sara Norling, kommunens projektledare för E22, och Therese Norgren, E22-samordnare, om beskedet från regeringen.

Foto: Louise Åsenheim

Söderköping2023-02-21 13:00

I drygt 30 år har en förbifart av E22 runt Söderköping varit föremål för utredningar, men ända sen 70-talet har man diskuterat en lösning på de långa köerna genom stan. Turerna har varit många och framför allt har det stötts och blötts hur vägen ska ta sig över Göta kanal. Det har pratats om både tunnel, båtlyft, öppningsbar lågbro och slutligen landade man i att en akvedukt är bästa lösningen. När beskedet kom att regeringen behandlat alla överklaganden och gett grönt ljus till vägplanen pratade kommunalrådet om en "historisk dag". Therese Norgren, E22-samordnare, och Sara Norling, projektledare, instämmer i de stora orden.

– Det här är det största som hänt Söderköping sen Göta kanal byggdes. Det här är en av de viktigaste förutsättningarna för den planerade stadsomvandlingen som vi byggt hela vår översiktsplan på, och ett led i att bli Östergötlands mest attraktiva boendekommun, som är politikernas vision, säger Therese Norgren.

Sara Norling, som sen ett år tillbaka är projektledare och tekniskt ansvarig för kommunens del i det stora projektet, håller med. 

– Äntligen kan man väl säga! Nu går vi från om till när.

Ute på stan är de människor Folkbladet möter glada över beskedet.

– Min man och jag är väldigt positiva trots att vi är direkt berörda där vi bor. Vi bor väldigt vackert och lantligt men vi kommer att få vägen inte så långt ifrån oss. Vi visste om det när vi köpte huset och har valt att se positivt på det. Det betyder att vi kommer komma snabbare till Norrköping, säger Camilla Koski.

Huset köpte de 2015 och många spekulanter skrämdes bort av den kommande förbifarten, men inte Camilla.

– Jag pendlar till Norrköping och fastnar ofta i köer, så det ska bli skönt när den är klar.

Christina Karlsson och Björn Pettersson har nästan svårt att tro att det verkligen ska bli av, men är glada över beskedet.

– Det kom lite överraskande. Men jag har ju hoppats på att det skulle hända innan jag dör, säger Björn.

– Visst kan man känna en oro över att turisterna inte ska stanna i stan men samtidigt blir det skönt att slippa köerna, säger Christina.

Alexandra Björk visste inte om att planen vunnit laga kraft men blir positivt överraskad.

– Det är kanonbra! Det har vi väntat länge på!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!