De båda skrivelserna om problemen i Storån togs upp på det senaste mötet med servicenämnden och slutade med att man gav förvaltningen i uppdrag att utreda frågorna. Kommunen är sen tidigare medvetna om erosionen som pågår, men att skydda åkanterna med någon sorts skyddsbanker ligger avlägset, menar Lars Regnander (M), ordförande i servicenämnden.
– Det största problemet har vi inne i Söderköping där det är stensatt och det är det vi måste börja med, pengarna räcker ju inte till allt som du vet.
En markägare anser att om inget görs måste man begränsa båttrafiken. Vad tycker du om det?– Farleden har varit där i 1 000 år så det tror jag är svårt. Däremot ska det upp nya skyltar om hastighetsbegränsningar så att alla ser vad som gäller, för att skydda åkanterna.
– I övrigt är hastighetsproblemet en polisiär fråga.
Frågan om muddring av ån för att göra den djupare är en process som är sin linda.
– Det får bli en förhandling mellan båtklubben och förvaltningen. Det behöver göras en stor utredning på det.