Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Olika axelvikter över skadad bro

Busstrafiken är stoppad på Snöveltorpsbron över Göta kanal, vid Söderköpings golfklubb.Men det har uppstått oklarheter, i vad som gäller för ny maxlast för tunga fordon över den skadade bron.

Snövelstorpsbron över Göta kanal ser sliten ut och har fått sämre bärighet. Därför är axeltrycket på tunga fordon nu maximerat, men det är olika maxtryck bak och fram.

Snövelstorpsbron över Göta kanal ser sliten ut och har fått sämre bärighet. Därför är axeltrycket på tunga fordon nu maximerat, men det är olika maxtryck bak och fram.

Foto: Robert Svensson

SÖDERKÖPING2013-08-20 16:41

– Det har nämnts både högst åtta ton totalvikt av fordonet och även åtta tons axeltryck, säger en lastbilschaufför som kontaktat Folkbladet. Men åtta tons totalvikt och axelvikt är två helt olika saker, eftersom en lastbil kan ha fyra axlar. Och får man åka över bron med åtta ton på varje axel skulle det innebära 32 ton totalt, men det är frågan om den håller för det.

"Lite krångligt"

Folkbladet bollade över frågan till Mattias Näsström, trafikoperativ chef hos Östgötatrafiken, som snabbt kollade upp vad som gäller:

– Det är lite krångligt, medger han. För det som Trafikverket sagt, är att man får köra över bron med åtta tons axeltryck på framaxeln och det klarar vi. Men sen får man ha högst tolv ton på boggien därbak. Det är därför som vi inte kan köra över bron längre med våra ordinarie stora bussar.

Men vad gäller för lastbilar då?

– De måste kolla i sina besiktningsinstrument, vad som gäller för just det fordonet, vilket vi har gjort angående bussarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om