Nytt möte efter oron om skärgårdstrafiken

Representanter för boende ute i skärgården kallade till ett möte angående skärgårdstrafiken på grund av oron som råder. Förra veckan träffade de Norrköpings kommun och skärgårdsutvecklare Carl Hamilton.

Söderköping2011-07-13 03:00

- Vi vill företräda skärgårdsborna och föra deras talan, säger Björn Aronsson, ordförande i Aspöja Bygdegårdsförening.

Från början vädjade Aspöja Bygdegårdsförening och Aspöja Byalag till Östgötatrafiken om ett möte, men Östgötatrafiken avböjde och hänvisade till kommunerna som är avtalstecknare. Östgötatrafiken har skött upphandlingen av kollektivtrafiken ute i skärgården.

Skärgårdsborna ville ställa frågor om hur själva trafiken ska se ut och hur båtar ska kunna lägga till vid till exempel Aspöja. Som Folkbladet tidigare har skrivit, ska större båtar användas i kollektivtrafiken, som enligt skärgårdsborna inte kan lägga till vid befintliga bryggor vid Aspöja på grund av vattendjupet. Detsamma gäller Birkö. Markägarna på Aspöja har heller inte tillfrågats om huruvida problemet ska lösas.

Med på mötet var representanter från skärgården, trafiksamordnare i Norrköpings kommun, Walter Schmidt, Ingela Granqvist, landsbygdsutvecklare och Carl Hamilton, skärgårdsutvecklare.

Bra dialog
- Det var en jättebra dialog, säger Björn Aronsson. Vi fick mer kött på benen. Det man kan klaga på är underlaget, det känns knapphändigt, som om man inte tagit hänsyn till förhållandena här. Det är också viktigt med kompetensen på förare, att ha examen är en sak, att köra höst vinter och vid dåligt väder är en annan sak. Det här är en säkerhetsfråga.

Björn Aronsson säger sig inte vara imponerad av hur upphandlingen gått till väga, och att många skärgårdsbor är orolig för hur trafiken kommer skötas.

Ingenmansland-läge
- Båtarna ska bli större, de är djupgående och kräver bryggor som är robustare och handikappanpassade. Det funkar inte nu, bryggorna är för små och det är för grunt. Och de som skulle funka (på Aspöja) ligger på privat mark. Och vem har de pengarna? Vi har haft en kompletteringstrafik som fungerat utmärkt bra och utan incidenter. Nu hamnar vi i ett ingenmansland med oroligheter och rykten.

Skärgårdsutvecklare Carl Hamilton menar att problemen kommer att lösa sig, och att man räknar med skärgårdsbornas och markägarnas hjälp. Ärendet att upphandla trafiken brådskade då det gamla avtalet gick går ut i mitten av 2012.

- Det är en process, det tar ett tag att skaffa fram rätta båtar. En ansökan om bidrag till infrastruktur på skärgårdsöar är skickad till Östsam och Kustlandet. Men vi riktar oss till skärgården, det ligger i deras intresse att hjälpa till och bygga bryggor.

Ingen representant från Söderköpings kommun var med vid mötet.

P Fartområden är en geografisk indelning av farvatten, det har inget med hastighet att göra. Område E är kustnära, skyddade vatten, inne i skärgården. Område D är mer öppna vatten, med större våghöjd. Därefter finns område B, C och A. Område A har inga begräsningar.

P Transportstyrelsen certifierar fartyg för de olika fartområdena.

P Många av de krav som finns på fartyg beror på fartområde. Ju mer vidsträckt fart desto högre krav ställs på fartyg och de ombordanställda.

P Krav ställs bland annat på livräddningsutrustning, fartygets vattentäta indelning, brandskydd och kommunikationsutrustning.Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om