Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nytt avtal förhandlat

Nu är ett nytt förslag framtaget om kommunens medfinansiering av förbifarten: 30 miljoner kronor ska gå till bland annat skärgårdslänken och Slussportens trafikplats.

Södra infarten. Nu E22 men inom en förhoppningsvis inte alltför avlägsen framtid en vanlig stadsgata.

Södra infarten. Nu E22 men inom en förhoppningsvis inte alltför avlägsen framtid en vanlig stadsgata.

Foto: Janne Forsby

SÖDERKÖPING2016-09-08 09:00

Trafikverket och Söderköpings kommun tecknade 2008 en avsiktsförklaring där kommunen skulle bidra med 35 miljoner kronor (i dagens pengavärde cirka 43 miljoner) vad gäller förbifartsprojektet E22. Detta ledde sedan till att man skrev under ett finansieringsavtal 2009 baserat på dessa siffror där kommunen skulle skjuta till 10 miljoner till skärgårdslänken – alltså kopplingen mellan E22 och väg 210 mot Sankt Anna. De återstående 25 miljonerna handlade om ombyggnader i Söderköpings stad.

Men mycket har förändrats sedan detta avtal skrevs – båtlyftsplanerna har skrinlagts och istället är det nu akvedukt som gäller. Dessutom har planerna på utformningen av skärgårdslänken reviderats, enligt det senaste beslutet ska skärgårdslänken nu anslutas till E22 söder om Braberg till en beräknad total kostnad av 18,5 miljoner kronor.

Därför föreligger nu ett förslag till nytt finansieringsavtal mellan Trafikverket och kommunen efter förhandlingar som pågått sedan i våras. I detta förbinder sig kommunen att bidra med sammanlagt 30 miljoner kronor till förbifartsprojektet.

Från kommunledningens sida tycker man att det är ett bra avtal.

– Jag får säga att jag är nöjd, äntligen får vi klara förutsättningar och det är också skönt att vi får ett "comittment" från Trafikverket att projektet nu går in i en ny fas, säger Mattias Ravander (S) kommunstyrelsens ordförande:

– Det handlar om de projekt som är bra för Söderköping som till exempel skärgårdslänken där kommunen står för sex miljoner kronor av den totala kostnaden. Även om skärgårdslänken skulle bli billigare eller dyrare i slutändan gäller ändå 30 miljoner som sammanlagd kostnad från kommunens sida.

Den totala kostnaden för Trafikverket vad gäller förbifarten beräknas till 700 miljoner kronor varav 45 miljoner går till att skapa trafikplats Slussporten (norr om kanalen). Det är till skapandet av denna trafikplats som kommunen går in med mest pengar: 22,5 miljoner kronor. I övrigt står alltså kommunen för cirka sex miljoner till skärgårdslänken och så 1,3 miljoner till gång- och cykelvägar.

Vad gäller omformningen av stadsgatorna Erik Dahlbergsgatan och Östra Rydsvägen läggs det nu i ett eget projekt.

Frågan kommer först upp på kommunstyrelsens möte den 13 september, sedan tas slutligt beslut i fullmäktige i november.

Förbifarten

Nu: Framtagande av vägförslag pågår.

Vintern 2016/17: Miljökonsekvensbeskrivning ska godkännas av Länsstyrelsen.

Vintern 2016/17: Vägplanen ställs ut för granskning.

2017: Vägplan skickas för fastställelse.

Tidigast våren 2018: Vägplan fastställs av Trafikverket.

Tidigast 2018: Vägplan vinner laga kraft.

Våren 2018 - våren 2019: Eventuell överklagan av vägplanen.

2020: Byggstart.

2022: Trafikpåsläpp

Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om