Som ett led i underhållet av Göta kanal har två slussportar till Mariehovs övre sluss bytts ut. Det var ursprungligen planerat att de nya skulle på plats redan under torsdagen men på grund av en trasig lastbil fick det skjutas upp till fredagen. Men nu är de två nya portarna på plats.
– Vi byter slussportar ungefär vart 30:e år och varje år byter vi ut tre portpar i kanalen, berättar Henrik Remmerfelt, anläggningschef på AB Göta kanalbolag som finns på plats på fredagen tillsammans med fyra medarbetare.
De nya portarna har tillverkats vid Göta kanalbolags verkstad i Berg och har tagit två månader att färdigställa.
– De här portarna har fått en ny metallstomme i gjutjärn och så är de klädda med tryckimpegnerat furu, berättar Henrik Remmerfelt som tillägger att de väger 6,5 ton per styck.
Den ena porten är på plats när Folkbladet besöker Mariehovs övre sluss men så kommer lastbilen med den andra. Arbetarna lägger ut fyra träbitar och så lyfts porten ner och läggs först på backen.
– Det är för att vi ska byta fäste med lyftkranen så vi kan lyfta ner den på högkant i slussen, säger Henrik Remmerfelt.
Medan flera arbetare lägger om kedjorna så porten ska få en bra balans vid lyftet så passar en annan medarbetare på att ta fram motorsågen för att såga bort lite trä intill själva "gångjärnet".
– Man får finjustera lite på plats, alla portar är individuella, påpekar Henrik Remmerfelt.
Så är kedjorna på plats och man fettar in den del av porten som ska sitta på en "dobb" nere i slussen. Sakta lyfts porten upp på högkant och förs så sakta ut över slussen och sänks ner. Det går åt lite hjälp med ett spett för att porten slutligen ska åka ner på dobben med en smäll. Så är porten på plats men än är inte arbetet färdigt.
– Nu låser man porten i överkant med halsjärnet, sedan är den fixerad, berättar Henrik Remmerfelt.
Nu är själva slussportarna på plats men Henrik Remmerfelt och hans arbetsteam är inte klara, mycket återstår att göra innan portarna kan tas i bruk.
– Vi kommer att jobba här i ett par veckor till innan portarna är helt funktionsdugliga, vi ska bland annat montera hydrauliken så portarna går att öppna och stänga.
Hur det än är ska arbetet vara klart i god tid till kanalsäsongen, den 4 maj öppnar man kanalen för säsongen 2015.